LTL oplossing voor CMO flows van pharma klanten

LTL oplossing voor CMO flows van pharma klanten

Europa kampt met een tekort aan medicijnen, zoals paracetamol en bepaalde antibiotica, wat leidt tot discussies over hoe de toekomstige toegang tot medicijnen voor patiënten gewaarborgd kan worden. Dit komt door verstoringen in de wereldwijde waardeketen, zoals transportvertragingen en handelsspanningen, waardoor Europa kwetsbaar is omdat het afhankelijk is van de invoer van medicijnen uit Azië.

Farmaceutische bedrijven proberen dit probleem aan te pakken door productie-eenheden terug te brengen naar Europa, maar de logistieke stromen zijn complex en kostbaar, vooral als ze afhankelijk zijn van Contract Manufacturing Organizations (CMO’s). Kuehne+Nagel heeft een gespecialiseerde oplossing ontwikkeld die zorgt voor zichtbaarheid van CMO-stromen en naleving van strenge kwaliteitseisen. De CMO-markt groeit en de grootste farmaceutische multinationals zullen waarschijnlijk vertrouwen op meerdere CMO’s tegelijk, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van kwaliteit, zichtbaarheid en kosten. Kuehne+Nagel heeft een unieke oplossing ontwikkeld die mogelijk wordt gemaakt door expertise in de toeleveringsketen in de gezondheidszorg, een uitgebreid GDP-conform cross-dock en multi-customer netwerk, verbindingen met CMO en een volwassen oplossing voor Less-Than-Truckload (LTL) zorgzendingen. Deze oplossing heeft het vertrouwen gewonnen van veel belangrijke marktspelers in de gezondheidszorg.

Intrinsieke mogelijkheden en het ‘netwerkeffect’

“Een klant die in de gezondheidszorg werkte en met CMO’s werkte, vertelde ons dat de goederen van de CMO in het distributiecentrum arriveerden zonder gegevens over de GDP-conformiteit van de reis en zonder voorafgaande zichtbaarheid van de werkelijke kosten van de zendingen”, zegt Philippe Gosse, die de werkelijke pijnpunten deelt. Dit was niet de eerste keer dat deze frustraties hem ter ore kwamen.

Kuehne+Nagel had deze zorgen echter al opgelost door de CMO-stromen van klanten te beheren en op te treden als enkel aanspreekpunt. Door CMO’s aan te laten sluiten op het online boekingssysteem van Kuehne+Nagel kreeg de klant volledige zichtbaarheid op hun CMO-stromen en de temperatuur onderweg. Ook kreeg de klant vanuit kostenoogpunt vooraf zichtbaarheid, terwijl de logistieke rekening voorheen vaak als een verrassing kwam.

“En toen we deze oplossing aan steeds meer klanten begonnen aan te bieden,” voegt Philippe toe, “profiteerde de oplossing van een netwerkeffect en werd het efficiënter. Onze klanten delen namelijk vaak CMO’s. Dit betekent dat we een relationeel netwerk van CMO’s hebben ontwikkeld die bekend zijn met onze systemen, maar ook dat we verschillende zendingen in één vrachtwagen kunnen consolideren, waardoor de kosten en CO2-voetafdruk worden geoptimaliseerd.”

Deze LTL (minder-dan-vrachtwagenlading) oplossing vereiste ook een verandering van mentaliteit en een opbouw van vertrouwen, van de overtuiging dat FTL de enige echt veilige manier is om gevoelige gezondheidsproducten te vervoeren. Hoe minder extra behandelingen of cross-docking activiteiten, hoe beter. Met het juiste netwerk, de juiste zichtbaarheid en de juiste kwaliteitsnormen is er echter geen reden om LTL te wantrouwen.

” In Europa hebben we een uitgebreid GDP-compatibel crossdock-netwerk met 8 strategische locaties. We hebben opgeleide supply chain healthcare-experts. We hebben zichtbaarheid. Bovendien hebben we verbindingen met veel CMO’s en een multi-klantennetwerk dat ons in staat stelt synergieën tussen al deze CMO-stromen op te bouwen.”

En als CMO-stromen de oceanen oversteken, kan Kuehne+Nagel nog steeds fungeren als een ‘controle toren’ die verzamelt bij verschillende leveranciers en levert aan verschillende distributiecentra – waarbij de Sea Logistics en Air Logistics teams worden geactiveerd. “Als een klant producten vanuit de Verenigde Staten naar Europa wil verzenden, kunnen we de oplossing bieden. Bovenop onze CMO-stroomoplossingen binnen Europa, worden dergelijke wereldwijde end-to-end oplossingen mogelijk gemaakt via ons netwerk. Een echt voordeel voor zorgklanten.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.