Moeten online winkels aangeven wat er gebeurt met retouren?

Moeten online winkels aangeven wat er gebeurt met retouren?

We shoppen massaal online. En dan doen we onder andere omdat het zo makkelijk is om gekochte goederen terug te sturen. Maar dat gratis of goedkoop retourneren heeft een wansmakelijk neveneffect. Het heeft uiteraard een duidelijke ecologische impact omdat die extra transporten veel CO2 uitstoten, maar er is meer aan de hand.

Heel veel van die geretourneerde items worden gewoon vernietigd. Een onderzoek in Zweden toonde aan dat er vorig jaar in Europa 22 miljard euro aan kleding en elektronica vernietigd werd. Het is goedkoper om te vernietigen dan om terug binnen te nemen, te controleren, herstockeren enzovoort.

Kris Verduyckt, kamerlid voor Vooruit wil online klanten sensibiliseren. Als het aan hem ligt, zullen online winkels in de toekomst verplicht moeten aangeven wat er gebeurt met de producten die teruggestuurd worden. Hij hoopt dat het consumptiegedrag van klanten zal aanpassen als ze weten wat er met retouren gebeurt.

Persoonlijk vrees ik dat klanten hiermee weinig rekening zullen houden. Dat doen we pas als we het zelf voelen en dan vooral in onze portefeuille. Het zou veel nuttiger zijn om het systeem van gratis retourneren eens te herbekijken. Tegelijk zou dat het speelveld tussen grote en kleine online spelers weer iets eerlijker maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.