Motrac lanceert nieuwe Linde Series 1120 reachtrucks

Motrac lanceert de Linde reachtrucks van de nieuwe generatie, namelijk de serie 1120 met de modellen R14 tot R20, die een hefvermogen hebben van 1,4 tot 2 ton. Met hun compacte, wendbare ontwerp zorgen de nieuwe trucks voor een nog productievere goederenstroom in het magazijn, aangezien een hele reeks nieuwe technische oplossingen de trucks comfortabeler, krachtiger, veiliger en onderhoudsvriendelijker maken. Dankzij het aanzienlijk bredere scala van modellen voor mast/chassis/batterijcombinaties en de optionele voorzieningen kunnen klantspecifieke oplossingen worden samengesteld op basis van de serieproductie.

Stabiel en veilig op grote hoogtes

Reachtrucks zijn de premiumklasse op het gebied van magazijntechnologie. Deze trucks worden voornamelijk gebruikt als back-up voor orderpicking op lagere hoogtes en voor opslag in hoge rekken. De trucks kunnen nu een hefhoogte van 13,0 meter aan, zodat meer palletopslaglocaties kunnen worden bereikt. De technologie hierachter is een nieuw hefmastconcept met sterkere profielen die de mast versterken en de mastuitslag verminderen in combinatie met een restlastcapaciteit die tot 20% is verhoogd. De deskundige samenbouw van mastprofielen, kettinggeleiders en hefcilinders biedt een geoptimaliseerd zicht door de mast.

Comfort van het hoogste niveau

De personeelskosten vormen de grootste uitgavenpost voor elke truckactiviteit. Bovendien hebben de bestuurders een grote invloed op de handlingprestaties van hun trucks. Om die redenen heeft Linde zich bij de ontwikkeling van de nieuwe reachtrucks gefocust op het verbeteren van de ergonomie. De resulterende verbeteringen verlichten de druk op de bestuurders en helpen om hun gezondheid te beschermen. Met het zeer aanpasbare bedieningspaneel kunnen de bestuurders het stuur, het display, de bedieningshendels (‘joysticks’) en de armsteun instellen op hun lichaamsmaten. De luchtgeveerde stoelen schermen de bestuurders af tegen de trillingen veroorzaakt door een oneffen wegdek, hobbels of een slechte vloer. Bovendien kan de zithoogte worden aangepast binnen een bereik van 110 mm. Afhankelijk van het gewicht van de bestuurder is ook een automatische positionering voor een optimale veerweg beschikbaar. Deze functies zijn in de hele sector een innovatie op het gebied van zitcomfort voor deze truckklasse. Meer nog, de innovatieve dempingseigenschappen beschermen de bestuurder tegen botsen en stoten aangezien de werkruimte gescheiden is van de rest van het chassis.

De opbergvakken van verschillende grootte kunnen worden gebruikt om werkgereedschap en papierwerk binnen handbereik op te bergen en met de optionele geïntegreerde stroomaansluiting kunnen bestuurders hun mobiele telefoons opladen terwijl ze werken.

Het opslaan en verwijderen van materialen op grote hoogtes gaat makkelijker wanneer de bestuurder een beter zicht heeft op de vorken en de last. Met een onbelemmerd zicht naar boven en geen afleidende rugsteun kunnen de nieuwe Linde reachtrucks worden uitgerust met een optioneel panoramisch dak uit gehard glas over de volledige cabine, dat de bestuurder ook beschermt tegen vallende voorwerpen. Extra veiligheidsvoorzieningen (waarvan sommige optioneel zijn) zijn de hoepelbescherming aan de zijkant op schouderhoogte, de optionele Linde BlueSpot met LED-technologie om de bestuurder te waarschuwen voor voetgangers of vrachtwagenchauffeurs op verwarrende kruispunten en het standaard vierwielremsysteem inclusief vastzetrem voor een zeer korte remafstand in scenario’s waar de bestuurder de truck abrupt moet stoppen.

Standaard volledig uitgerust

Veel van de nieuwe functies en voorzieningen van de reachtruck maken al deel uit van de standaarduitrusting. Bijvoorbeeld de in hoogte verstelbare luchtgeveerde bestuurdersstoel met automatische gewichtsinstelling voor een optimale veerweg wordt geleverd samen met de instelbare schokdemping bij het in- en uitschuiven van de mast, de vaste mast met neigend vorkenbord en de weergave van de hefhoogte boven de vrije heffing.

De hoogste productiviteit in zijn klasse

Wat productiviteit betreft, laten de nieuwe Linde reachtrucks de concurrentie ver achter zich, zoals blijkt uit de resultaten van de reachtruck performancetest van TÃœV Nord. De leiderspositie van Linde is nauwelijks verrassend, aangezien de nieuwe trucks met een last op de vorken een hefsnelheid tot 0,55 meter per seconde (m/s) halen, wat tot 41% sneller is dan de vorige serie (zonder last op de vorken halen de nieuwe trucks een hefsnelheid tot 0,7 m/s, wat tot 27% sneller is dan de vorige serie). De daalsnelheid zonder last is ook verhoogd tot maximaal 0,55 m/s, of tot 22% sneller dan de vorige serie. ‘Self centering’ en ‘self leveling’ maken het de chauffeur gemakkelijk te sturen en te manoeuvreren. Om het energieverbruik zo precies mogelijk af te stemmen op het uitgangsvermogen, kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende rijdynamiekinstellingen: “Performance” voor het hoogste vermogen, “Efficiency” voor de beste combinatie van handlingprestaties en energie-efficiëntie, en “Economy” voor eenvoudigere toepassingen.

Grote verscheidenheid, wendbaar en gemakkelijk te onderhouden

Elk opslagruimte stelt andere eisen en vraagt dus om een passend truckontwerp. Dankzij de nieuwe generatie reachtrucks kunnen klanten kiezen uit meer dan 17 basistrucks, om nog maar te zwijgen over de verschillende chassislengtes en -breedtes, de standaard-, drive-in- of koelceluitvoeringen, de verschillende batterijcapaciteiten en de honderden mastvarianten.

De contouren van de reachtruck zijn ontworpen met het oog op het comfort van de bestuurder en voor een optimale zitpositie, die 90 graden is gedraaid. Dankzij de combinatie van de Linde 2-pedaalbediening en het 180°-stuursysteem kunnen de reachtrucks snel en nauwkeurig draaien. Dit betekent dat de draaicirkel minimaal is, aangezien het aandrijfwiel zich altijd in een hoek van exact 90° ten opzichte van de rijrichting bevindt.

Betrouwbaarheid is een topprioriteit bij het werken met reachtrucks, en de uitvaltijd moet zo veel mogelijk worden beperkt. Daarom heeft Linde bij de nieuwste reachtrucks het onderhoudscompartiment gemakkelijker toegankelijk gemaakt. Met een paar eenvoudige bewegingen kan de bestuurdersstoel worden opgetild en weggedraaid. De reachtrucks worden standaard geleverd met geheel afgesloten motoren. Gesmeerde mastkatrollen kunnen in een latere fase gemakkelijk worden gemonteerd.

Meer info: www.motrac.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.