NinaTrans krijgt primeur met eerste Belgische supertruck

Het is zover. Vanmiddag reed de eerste supertruck over de Belgische wegen. Transportbedrijf NinaTrans kreeg de primeur en reed de ecocombi van Heverlee naar de haven van Antwerpen. De truck werd ingezet voor AB Inbev en het is de bedoeling dat hij dit trajact zo’n 2 keer per dag heen een weer zal doen. Het had heel wat voeten in de aarde voor er bij ons een supertruck op de weg mocht, maar in Nederland zijn ze al een stuk verder. Daar werd deze week de duizendste ecocombi op actief gezet. Vrachtwagens als deze kunnen een lengte hebben tot 25,25 meter. Dat is zo’n 8,75 meter langer dan een gewone trekker met opligger. Hij kan ook 60 ton vervoeren, zo’n 16 ton meer dan een gewone. Simpel gezegd kan een ecocombi anderhalve vrachtwagen vervangen, terwijl zijn verbruik maar een fractie hoger ligt. Hij heeft ook als voordeel dat er verkeer van de baan kan verdwijnen alsook een flinke vermindering van CO uitstoot kan geven. Snel zal de overschakeling naar ecocombi echter niet zijn, want Vlaanderen heeft een flink eisenpakket voor bedrijven die supertrucks willen inzetten. Van de 250 ingediende dossiers, voldeden maar 40 aan die strenge criteria. In de komende maanden zal het Agentschap Wegen en Verkeer nog vijf andere bedrijven toestemming geven om met supertrucks te rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.