North Sea Port en Vlaamse havens erkend als Europese Hydrogen Valley

North Sea Port
North Sea Port, Port of Antwerp-Bruges en Port of Oostende zijn op Europees niveau erkend als ‘Hydrogen Valley’. Die status wordt toegekend aan een geografisch gebied met een volledige waterstofwaardeketen van productie tot distributie, opslag en lokaal eindgebruik in verschillende sectoren.

De drie havens zijn complementair in hun activiteiten en hebben daardoor een unieke uitgangspositie voor de uitrol van de waterstofeconomie. Zo combineren ze staal- en chemische industriële clusters met energie hub-functies en offshore hernieuwbare energieproductie. Door hun geografische ligging functioneren ze als toegangspoort tot een Europees netwerk van binnenwateren, spoorwegen, pijpleidingen en wegverbindingen. Hierdoor heeft de ‘Flemish Hydrogen Ports Valley’ alle troeven in huis om een cruciale rol op te nemen in de Europese waterstofeconomie.

Groene en koolstofarme waterstof

Vandaag worden er in het gebied al verschillende projecten ontwikkeld en gerealiseerd voor de productie van groene en koolstofarme waterstof en afgeleide moleculen. Behalve voor het verduurzamen van bestaande afname in de lokale chemische industrie, zal deze waterstof ook gebruikt worden in onder andere de staalproductie, scheepvaart en wegtransport. De eerste demonstraties van deze nieuwe toepassingen zijn al gerealiseerd.

In de nabije toekomst zal lokale productie gecombineerd worden met grootschalige internationale import en doorvoer van koolstofarme moleculen, om schone waterstof te leveren aan afnemers, zowel lokaal als in het hinterland, via de open access European Hydrogen Backbone.

Lokaal en continentaal netwerk

De Europese Unie beschouwt Hydrogen Valleys als een sterk instrument om te laten zien hoe de waterstofeconomie op lokaal niveau werkt. Deze lokale waterstofeconomieën kunnen vervolgens met elkaar worden verbonden om in de toekomst een continentaal netwerk te vormen. Havens hebben daarin een uniek potentieel: tot 42% (22 Mt, of 730 TWh) van de totale waterstofvraag in de EU in 2050 zou zich in havengebieden kunnen bevinden.

Het ‘Hydrogen valley’ certificaat werd verstrekt door het Clean Hydrogen Partnership en Mission Innovation die een online kaart bijhouden met de belangrijkste kenmerken van de Hydrogen Valleys in Europa en de wereld – het hydrogen valley platform.

De Flemish Hydrogen Ports Valley wordt gecoördineerd door het kennis- en samenwerkingsplatform WaterstofNet, als coördinator van de Waterstof Industrie Cluster waar alle betrokken havens lid van zijn.

Posted in ,

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.