Onderzoek Descartes: groeikansen door kennisinvestering in EDI

Onderzoek Descartes: groeikansen door kennisinvestering in EDI

Onderzoek Descartes onderstreept belang EDI voor producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners in België en Nederland

Lier, 9 maart 2017 – Een grote meerderheid (tachtig procent) van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt Electronic Data Interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group (Nasdaq: DSGX) (TSX: DSG), de wereldleider in integratie van handelsverkeer tussen logistiekintensieve organisaties, onder 140 bedrijven in België en Nederland.

Volgens het onderzoek verwacht bijna twee derde (61 procent) van de respondenten dat EDI in de toekomst alleen maar belangrijker wordt voor de communicatie met andere partijen. Het overgrote deel van de ondervraagden wil EDI het liefst uitbreiden met meer handelspartners (78,4 procent). Steeds meer opdrachtgevers eisen namelijk van hun leveranciers dat zij gebruikmaken van EDI voor het uitwisselen van orders, pakbonnen en facturen. Toch ervaart 49 procent de interne kennis over EDI als onvoldoende. Dit wordt dan ook gezien als een struikelblok voor de groei van EDI (56,7 procent).

De beschikbare kennis is nu vaak beperkt tot een of twee medewerkers, zo blijkt verder uit het onderzoek. Organisaties zeggen behoefte te hebben aan kennis op een hoger niveau, die bovendien breder beschikbaar is. De snelle en voortdurende ontwikkelingen in de branche bemoeilijken echter het bijhouden van kennis. Outsourcen van EDI is hiervoor een oplossing.

Volgens 74 procent van de ondervraagden is flexibel en schaalbaar zijn het allerbelangrijkste voor de organisatie. Een EDI-oplossing die beschikbaar en betrouwbaar is, staat dan ook bij veel organisaties bovenaan als het gaat om de keuze van de oplossing (76 procent).

Fred van der Heide, Vice-President of Product Strategy van Descartes: “Om te kunnen concurreren in een snel veranderende economie, moet je als organisatie flexibel zijn en je snel aanpassen aan de wensen van klanten. EDI vervult een cruciale rol binnen het logistieke proces van bedrijven. Dit betekent dat je als bedrijf een EDI-oplossing nodig hebt, die schaalbaar en flexibel is. Alleen op deze manier kan EDI altijd op de meest effectieve wijze worden ingezet.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners in België en Nederland medio oktober tot medio november 2016. Het merendeel van deze bedrijven opereert in de retailbranche. Veel respondenten zijn IT-manager en eindverantwoordelijk voor de EDI-communicatie binnen hun bedrijf. Ruim 140 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld. Daarnaast is er met tien respondenten een uitgebreidere vragenlijst doorgenomen in een persoonlijk gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.