Duurzame mijlpaal voor Sallaum Lines
Op 19 september vierde Sallaum Lines de Europese premiรจre van haar eerste LNG-dual-fuel nieuwbouw, de Ocean Breeze, in de haven van Antwerpen. Het vlaggenschip benadrukt het duurzaamheidsengagement van het bedrijf en is een belangrijke stap in de uitbreiding van de vloot.
Tijdens de ceremonie bij Sallaum Terminal namen internationale gasten, waaronder overheidsfunctionarissen, OEMโs en havenpartners, deel aan rondleidingen en keynote speeches van Natalie Sallaum en Johan Klaps, schepen voor Haven en Economie. Een panel over de toekomst van automotive logistics en het officiรซle lintdoorknippen markeerden de mijlpaal.
Ocean Breeze: duurzame supply chain
De Ocean Breeze biedt plaats aan 7.500 CEU en beschikt over LNG-dual-fuelmotoren, wat de uitstoot van COโ, NOโ en fijnstof aanzienlijk vermindert. Het geoptimaliseerde romponderwerp en energie-efficiรซnte systemen verhogen bovendien de operationele efficiรซntie.
โDe Ocean Breeze gaat niet alleen over capaciteit, maar over een schonere, veerkrachtigere supply chain voor de komende decennia,โ zegt Natalie Sallaum, Chief Relationship Officer.
Terminaluitbreiding Antwerpen voor groei
Om de vlootgroei op te vangen, heeft Sallaum Terminal Antwerpen een investering van โฌ20 miljoen voltooid. De capaciteit is verhoogd van 10.000 naar 17.000 CEU met een nieuw multi-level Parkhouse en verbeterde ligplaatsen, zodat vier RoRo-schepen tegelijk kunnen worden verwerkt. Extra faciliteiten voor pre-delivery inspection, breakbulk, opslag en intermodale connecties zorgen voor snellere en betrouwbare dienstverlening.
โDe uitbreiding maakt Antwerpen tot ruggengraat van ons Europese netwerk,โ zegt David Van Ballaert, Managing Director van Sallaum Terminal.
Vooruitblik: groene logistiek en vlootuitbreiding
De Ocean Breeze is het eerste van zes LNG-dual-fuel PCTCโs die tegen 2027 aan de vloot worden toegevoegd, met een totale capaciteit van 45.000 CEU. Samen met de uitgebreide Antwerpse hub versterken deze schepen Sallaum Linesโ positie als toonaangevende RoRo-carrier.
Daarnaast bereidt het bedrijf shore power en zonne-energiesystemen voor op de terminal, passend binnen de ambitie van net-zero tegen 2030.