Vier trends in transport en logistiek in 2024

Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy EMEA bij Descartes Systems Group

Na de pandemie zat de transport- en logistieke sector in 2023 in een overgangsjaar. Voor sommige bedrijven was het stapje terug naar het logistieke niveau van 2019 een welgekomen opluchting. Andere bedrijven zagen de krimp dan weer als een uitdaging voor de omzet en winstmarges. Ook in 2024 mogen we een trage economische groei en hogere kosten verwachten. Combineer dat met klanten die het steeds meer voor het zeggen krijgen, en dan weet je dat de druk op de sector hoog blijft. Het is dus zaak om productiever aan de slag te gaan en de manier van werken opnieuw uit te vinden. Wil je ook in 2024 succes behalen? Dan hou je best rekening met deze 4 trends.

Blijvend tekort aan arbeidskrachten

Ook in 2024 blijft het een uitdaging om goede arbeidskrachten te vinden. Er heerst een algemeen tekort aan beschikbare mensen in alle sectoren. Bovendien verhuizen werknemers van de ene sector naar de andere op zoek naar het hoogste loon of de beste arbeidsvoorwaarden. Een inadequaat immigratiebeleid weerhoudt bedrijven ervan om bestaande tekorten aan arbeidskrachten op te vullen
of zelfs te groeien. Logistieke en transportbedrijven zullen zich moeten richten op retentiestrategieën en automatisering om de mensen die ze hebben, te behouden en hun productiviteit te verbeteren.

Alles wordt duurder

De prijzen van arbeid, brandstof en kapitaal blijven stijgen. En dus behoudt de sector de focus op het verlagen van die kosten. Bedrijven die geen zicht hebben op onmiddellijke inkomstengroei voelen dus de druk om op grote schaal te besparen. Traditionele bedrijfsmodellen en beleidslijnen die de logistieke en transportkosten beïnvloeden worden op de proef gesteld terwijl de C-suite vecht om de winstmarges te behouden. De oplossing? Creatief gebruik maken van strategische modelleringstools om veranderingen in het supply chain-netwerk, inkoopstrategieën, gebruikte transportmodi en servicebeleid te ontdekken die de grootste oplossingen voor kostenbesparing bieden.

De verschuiving van customer service naar customer experience

De definitie van klantsucces is verschoven van klantenservice naar klantervaring. Logistieke en transportafdelingen krijgen niet langer erkenning voor het leveren binnen een breed tijdsvenster zonder zicht op de levertijd. In 2024 verwachten klanten meer precisie en betrouwbaarheid van de levering, net als realtime toegang tot de status van de levering om hun eigen productiviteit te verbeteren of afwijkingen te beheren. Wat begon als een trend in B2C is nu een prestatieverwachting in B2B en heeft invloed op de klantervaring, van het boeken van leveringsafspraken tot processen voor klantenbetrokkenheid na de levering. Leiders op het gebied van logistiek en transport moeten ervoor zorgen dat hun leveringsprocessen en -systemen nauwkeurig en kosteneffectief strakkere tijdvensters kunnen boeken, dat chauffeurs op schema blijven om hun leveringsbeloften na te komen en dat ze de klant elektronisch kunnen betrekken bij de hele levenscyclus van de levering. Wie gebruik maakt van derde partijen moet proberen om boekings- en traceergegevens te integreren met interne klantgerichte systemen.

Nieuwe bedrijfsmodellen

Om de kosten te verlagen en aan de hogere verwachtingen van de klant te voldoen, ontstaat er een focus op het exploiteren van nieuwe op logistiek gebaseerde bedrijfsmodellen en elektronische
klantenbetrokkenheid. Sectoren zoals de distributie stappen over van vaste leveringscycli voor de B- en C-klanten naar hybride routes die vaste leveringen voor hun A-klanten combineren met dynamische leveringen voor de B- en C-klanten. Het resultaat is een veel kostenefficiëntere levering en een flexibelere en responsievere service voor klanten.

Milieuvriendelijke leveringsopties zullen ook een impact hebben op logistieke en transportactiviteiten. Ook hier zullen nieuwe leveringsmodellen klanten niet alleen de ecologische leveringsopties geven die ze in 2024 steeds meer zullen willen, maar ook de leveringskosten verlagen. Denk maar aan het groeperen van bestellingen voor een enkele wekelijkse levering of het gebruik van technologie om de meest duurzame leveringsopties in het aankoopproces te identificeren. Leveringsstrategieën gaan snel vooruit en leiders in logistiek en transport moeten verder kijken dan hun eigen sector. Net zo belangrijk is het thought leadership dat logistieke en transportleiders bieden aan de C-suite en aan klanteneigenaren om hun steun te krijgen voor deze nieuwe bedrijfsmodellen.
Logistieke en transportleiders moeten de belangrijkste trends van 2024 zien als een kans om hun activiteiten te transformeren en strategischer te worden voor het bedrijf als geheel. Naarmate de druk toeneemt om betere financiële prestaties te leveren en een superieure klantervaring te bieden, worden logistieke en transportactiviteiten belangrijker. Het vermogen van leiders om nieuwe strategieën, denkwijzen en bedrijfsmodellen in te voeren, zal het verschil maken tussen een uitdagend 2024 en een zeer succesvol 2024.

Albert van Roekel
Director Solutions Consultancy EMEA
Descartes Systems Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.