Belgische partners lanceren digitaal douaneplatform – BE-GATE

Belgische partners lanceren digitaal douaneplatform - BE-GATE

Brussels Airport, Liege Airport, de havens van Zeebrugge en Antwerpen bundelen de krachten in München, om meer e-commerce spelers te overtuigen voor België te kiezen. Dé logistieke gateway naar Europa. Als groot Europees knooppunt voor buitenlandse handel wil België de import en export van goederen aanzienlijk vereenvoudigen. Daarom werd het innovatieve BE-GATE-douaneplatform opgezet, met implementatie van versie 1.0 op 6 juni. Het portaal, dat speciaal is ontworpen voor de groeiende e-commercemarkt, dient om de efficiëntie van de douaneafhandeling voor de grensoverschrijdende goederenstroom te versnellen en te vergroten. BE-GATE werd ontwikkeld op initiatief van de Belgische Algemene Administratie van Douane en Accijnzen en is uniek in Europa. Het nieuwe platform wordt al ondersteund door vier belangrijke e-commerceknooppunten, de havens van Antwerpen en Zeebrugge en de luchthavens van Brussel en Luik.

Het gratis douaneportaal BE-GATE is bedoeld voor het verwerken van grote hoeveelheden gegevens en garandeert een snelle afhandeling van douanetoepassingen. Een groot aantal aankomstmeldingen kan gelijktijdig worden verzonden via een officieel door de douane goedgekeurd datafile. Voor zendingen van 22 euro of minder doet deze file ook dienst als een verklaring van vrijgave voor consumptie. Voor alle andere zendingen is een aanvullende aangifte vereist in de Belgische douanesoftware-oplossing PLDA (PaperLess Douanes et Accises/Paperless Customs & Excise).

Handelaars ontvangen ook automatisch informatie over de zendingen die werden geselecteerd voor douanecontrole. Alle andere zendingen worden onmiddellijk vrijgegeven. Bovendien biedt de softwareoplossing een aanbeveling voor de concrete vaststelling van de douanewaarde op basis van vastgestelde criteria, als de douanewaarde niet met een alternatieve methode kan worden bepaald.

Vereisten en gebruiksgebieden

BE-GATE kan worden gebruikt in het kader van douaneregelingen voor vrij verkeer, douane-opslag en rechtstreekse uitvoer. De voorwaarden zijn dat de ondernemer een maatschappelijke zetel in België heeft, alsook de status van douane-expediteur. Bovendien zijn een tussenopslagplaats of een locatie die is erkend als een douane-entrepot, de toestemming voor het gebruik van de vereenvoudigde aangifte en een allriskgarantie vereist.

Accijnsgoederen, goederen die onderworpen zijn aan licenties en goederen onderworpen aan speciale beperkingen en controlemaatregelen zijn uitgesloten van het gebruik van BE-GATE. Op het vlak van export kan het douaneplatform gebruikt worden voor zendingen met een waarde tot 1.000 euro en een gewicht van minder dan 1.000 kilogram. Anders is een aanvullende aangifte in PLDA vereist.

Waarom België?

De betrokken partners zetten België, in München, internationaal in de kijker als belangrijke toegangspoort tot de Europese consumentenmarkt. Grote zeehavens zoals Antwerpen of Zeebrugge en luchtvrachthubs zoals Brussel of Luik verbinden Europa met de hele wereld. Een uitgebreid wegen-, binnenvaart- en spoorwegnetwerk verbindt de Belgische zee en luchthavens met het achterland. De belangrijkste consumentenmarkten zijn binnen maximaal 24 uur bereikbaar. Omnichannelspelers vereisen een dergelijke geïntegreerde aanpak waarbij vrachtvervoer over zee, via de lucht en over het spoor gecombineerd kan worden, afhankelijk van de dringendheid en vereiste transittijd. Een groter aantal goederen kan dankzij de lancering van BE-GATE efficiënter vervoerd worden. Daarnaast zullen digitalisering en de modal shift, van truck naar spoor en binnenvaart, cruciaal zijn voor de duurzame groei van e-commerce, zonder extra impact op de weg.

“Als partners investeren we in platformen en procedures om dit netwerk te optimaliseren. Op die manier kunnen we tegemoetkomen aan de verwachtingen van de e-commercespelers op het vlak van geïntegreerde toegangspoorten. Bovendien zijn onze zee- en luchthavens centraal gelegen in Europa. De optimale locatie en connectiviteit maken van België een unieke hotspot voor omnichannellogistiek”, aldus Werner Rens, Hoofd van de Marketingafdeling, Belgische Douane & Accijnzen.

Bovendien kunnen bedrijven dankzij de beschikbare ruimte en bestaande knowhow genieten van de hubfunctie van deze Belgische logistieke locaties en hier hun magazijnen en distributiecentra onderbrengen. Grote last-mile-spelers binnen de e-commerce, zoals het Chinese logistieke bedrijf Cainiao Smart Logistics Network Limited, dat deel uitmaakt van de Alibaba Group, of 4PX gebruiken België als een belangrijk kruispunt naar Europa. Daarnaast hebben bekende bedrijven zoals Decathlon, LEGO en Nespresso hier grote distributiecentra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.