Gamification als oplossing voor het tekort aan logistiek personeel

Gamification als oplossing voor het tekort aan logistiek personeel

In sommige regio’s is er nauwelijks nog geschikt logistiek personeel te vinden. Het opvullen van vacatures voor orderpicker of heftruckchauffeur kost verladers en logistiek dienstverleners steeds meer bloed, zweet en tranen. Logistic Workx heeft een oplossing ontwikkeld om de pre-boarding en onboarding van nieuwe medewerkers te verbeteren. De belangrijkste elementen: Virtual Reality en Gamification.

De arbeidsmarkt in de logistiek staat onder hoogspanning. Het afgelopen jaar is meer dan 2,4 miljoen vierkante meter aan warehouses in gebruik genomen, voor een belangrijk deel voor toepassingen in e-commerce. In al die warehouses zijn duizenden mensen nodig die steeds moeilijker te vinden zijn. Wellicht worden op lange termijn veel functies overbodig door toenemende robotisering, maar vooralsnog stijgt de vraag naar logistiek personeel sneller dan het aanbod van robots. Voor steeds meer bedrijven is dat reden om hun nieuwe warehouse niet in één van de vertrouwde logistieke hotspots te vestigen, maar in regio’s waar de arbeidsmarkt minder gespannen is.

In deze tijd volstaan traditionele werving- en selectietechnieken niet meer om goede mensen te vinden en binden. Verladers en logistiek dienstverleners zullen zich moeten onderscheiden met een verrassende, innovatieve aanpak. Nieuwe technologieën zoals Gamification, Virtual Reality en Augmented Reality spelen daarin een cruciale rol, stelt directeur Wieland Hendriksen van Logistic Workx. “Bedrijven die deze technologieën effectief inzetten voor pre-boarding en onboarding, zien nieuwe medewerkers minder snel uitstromen en sneller productief worden. Dat leidt tot besparingen die kunnen oplopen tot enkele honderdduizenden euro’s per jaar.”

Verbeterde pre-boarding door Gamification

Een groot probleem in de logistiek is dat veel nieuwe medewerkers afhaken voordat ze goed en wel zijn begonnen. Maar liefst dertig procent gaat binnen een paar weken alweer op zoek naar een andere baan. Het gevolg is dat de werkgever opnieuw mensen moet inwerken. Daardoor duurt het nog langer voordat hij beschikt over medewerkers die de vereiste productiviteitsnormen halen. “Pre-boarding kan veel problemen voorkomen. Het leidt ertoe dat nieuwe medewerkers al voor hun eerste werkdag vertrouwd raken met de nieuwe werkomgeving. Ze weten wat hen te wachten staat, waardoor ze minder snel weer uitstromen”, verklaart Hendriksen.

Virtual Reality biedt de mogelijkheid om nieuwe medewerkers vooraf al een kijkje te geven in het warehouse. Door elementen van Gamification daaraan toe te voegen, kunnen ze alvast virtueel een pallet wegzetten of een order picken. Beter gezegd: ze ontdekken op een boeiende, interactieve manier hoe hun toekomstige werkplek eruitziet en wat hun taken zijn. Hendriksen: “Tegelijkertijd krijgt de werkgever alvast een idee van de competenties van de nieuwe medewerker. Dat stelt hem in staat de inwerkprocedures daarop aan te passen en nieuwkomers direct op de best passende werkplek in te zetten.”

Kortere inwerktijden, lagere kosten

Virtual Reality in combinatie met Gamification verbetert ook de onboarding van nieuwe medewerkers. Het biedt de mogelijkheid om hen op een inspirerende en interactieve manier vertrouwd te maken met de cultuur, normen, waarden, procedures en regels in het warehouse. Lastige taken kunnen in een virtuele omgeving worden getraind, zodat nieuwkomers sneller het vereiste productiviteitsniveau halen. “Ook daarna kan Gamification worden toegepast om de productiviteit, kwaliteit en andere KPI’s op peil te houden. Dit zijn technologieën waarmee de nieuwe generatie medewerkers opgegroeid en vergroeid is. Daarmee kunnen we hen triggeren.”

Dankzij de inzet van moderne technologieën voor pre-boarding en onboarding zijn bedrijven minder tijd kwijt aan het zoeken naar en inwerken van nieuwe uitzendkrachten. Ze kunnen zich weer concentreren op hun kernactiviteiten: het foutloos, snel en efficiënt uitleveren van orders. Daarnaast gaan de kosten flink omlaag. In een warehouse met 500 uitzendkrachten die gemiddeld 30 weken blijven, leidt een reductie van de uitstoom met 25 procent en een versnelling van de inwerktijd met 10 procent tot een besparing van bijna 80.000 euro dat kan oplopen tot 200.000 euro. Daarmee zijn de benodigde investeringen snel terugverdiend.

Meer over Logistic Workx

Logistic Workx levert oplossingen voor warehousing en logistiek op basis van Gamification, Virtual Reality en Augmented Reality. Deze oplossingen vergroten de betrokkenheid van het personeel, verbeteren de productiviteit en veiligheid op de warehousevloer en leiden tot een betere omgang met cultuur- en taalverschillen. Logistic Workx is een spin-off van de University of Applied Sicence, NHTV in Breda, en maakt gebruik van meer dan 50 jaar ervaring in verkeer, vervoer en logistiek. NHTV biedt daarnaast de beste opleiding in digital entertainment, VR, AR en Gamification. Kijk voor meer informatie op www.logisticworkx.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *