Port of Antwerp bouwt rechtstreekse verbinding tussen haven Antwerpen en haven San Pedro

Port of Antwerp bouwt rechtstreekse verbinding tussen haven Antwerpen en haven San Pedro

Eén jaar nadat Port of Antwerp International, de internationale dochter van het Havenbedrijf, en de haven van San Pedro (Ivoorkust, West-Afrika) een overeenkomst tot samenwerking ondertekenden, is de eerste rechtstreekse verbinding tussen beide havens een feit. Eind oktober meerde de MSC Astrid aan in San Pedro. De Zwitserse rederij, die een stevige basis in Antwerpen heeft, voorziet zes schepen die vanuit San Pedro regelmatig de haven van Antwerpen zullen aanlopen. De transittijd tussen beide havens daalt door het groter aantal aanlopen van 18 à 20 tot 14 dagen. Hilaire Lamizana, algemeen directeur van de haven van San Pedro, bestempelt de samenwerking met de Antwerpse haven als “dynamisch en concreet”.

San Pedro is de belangrijkste cacaohaven ter wereld. De haven beschikt over 2000 hectare braakliggend terrein dat de komende jaren stapsgewijs in gebruik zal worden genomen. Port of Antwerp International (PAI) ondertekende een jaar geleden een overeenkomst met de havenautoriteit van San Pedro waarin ze de ambitie uitdrukte om de West-Afrikaanse haven bij te staan bij de verdere realisatie van het masterplan voor de haven. “Het uitgangspunt van onze aanwezigheid aldaar is een verdere lading- en klantenbinding met Antwerpen”, zegt Nico Vertongen, directeur Afrique van PAI. “De nieuwe verbinding met San Pedro, die bovendien gerealiseerd wordt op het hoogtepunt van het cacaoseizoen, is het beste bewijs dat we er, dankzij onze overzeese engagementen, effectief in slagen om lading naar Antwerpen te halen”, aldus nog Vertongen.

De haven van San Pedro heeft de ambitie om op regionaal vlak sterk te groeien. Daarvoor liggen een aantal concrete investerings- en ontwikkelingsprojecten op de plank. Zo zullen er logistieke zones gecreëerd worden in het hinterland van San Pedro, onder meer in de steden Odienné, Touba en Man. Daarnaast zal er ook in de haven van San Pedro ruimte worden gecreëerd voor logistieke zones, voor de trafiek van rijst, cashew noten, meststoffen en katoen. Tot slot moet er nog 150 hectare havengebied bouwklaar gemaakt worden met het oog op het aantrekken van investeerders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.