Van Moer Logistics: Binnenvaart vermarkten destijds even moeilijk als een MacBook aan Bill Gates verkopen”

Van Moer Logistcs - Binnenvaart

Van Moer Logistics viert het 10-jarig bestaan van zijn intermodale activiteiten met nieuwe partner Agrifirm in Grobbendonk. Met de opstart van Agrifirm kijkt de logistieke groep uit Antwerpen terug naar het ontstaan van hun intermodale activiteiten. Na een uitdagend begin blikt oprichter Jo Van Moer terug over het risico dat hij in 2011 nam met de overname van zijn eerste containerterminal in Grimbergen. Dankzij de nieuwe samenwerking met Agrifirm worden er vandaag 5.000 bijkomende ritten op de E313 en de Antwerpse Ring vermeden.

In 2011 nam Van Moer Logistics de containerterminal in Grimbergen over die door faillissement reeds enkele jaren leeg stond. Met die overname nam de Waaslandse logistieker een groot risico, want er waren op dat moment nog geen potentiële klanten voor de terminal in zicht.

“De binnenvaart vermarkten was destijds bijna even moeilijk als een MacBook aan Bill Gates verkopen.”, aldus Jo Van Moer, oprichter en CEO Van Moer Logistics. “Bedrijven maakten zich nog geen kopzorgen over hun ecologische voetafdruk en ook de publieksopinie was nog niet warm te krijgen voor een ecologischer transportbeleid. De overname van de terminal in Grimbergen was dus een immens groot risico waar ik vele nachten slaap voor heb gelaten, maar mijn buikgevoel zei me dat dit de juiste beslissing was. ”

10 jaar later blijkt dat risico goed uit te draaien. Vandaag beheert Van Moer Logistics 8 terminals in Antwerpen, Brussel en Leuven en opereert men 9 binnenschepen via hun gemeenschappelijke onderneming met Manuport Logistics, WeBarge. In 2020 transporteerden ze een record aantal van 318.000 TEU (20’ container) via de binnenvaart.

Dat meer bedrijven voor de binnenvaart kiezen bewijst ook Agrifirm, wereldwijde speler in agrarische grondstoffen. Met hun nieuwe productieafdeling van concentraten in Grobbendonk, die in september opstart, kiezen ze voor een intermodale oplossing via de nabijgelegen Dennie Lockefeer Container Terminal die uitgebaat wordt door Van Moer Logistics. Hierdoor worden er 5.000 ritten over de E313 en de Ring van Antwerpen vermeden, wat een totale besparing van 268.500 kilometers over de weg oplevert.

“Waar een wil is, is een waterweg. Samen met de uitgespaarde wegkilometers is onze maatschappelijke impact zeer relevant. Door gebruik te maken van binnenvaart wordt liefst 66% minder CO2 uitgestoten, wat voor Agrifirm een sterk argument is”, aldus Chris Mercier, Operation Director Agrifirm EMEA.

Jo Van Moer: “Met de Europese Green Deal in het vooruitzicht hopen we nog meer bedrijven te overtuigen over de maatschappelijke meerwaarde van de binnenvaart. Daarom willen we onze intermodale afdeling ook in de toekomst verder blijven uitbouwen. We geloven sterk dat intermodaliteit een cruciale rol zal spelen in de verduurzaming van de transportsector.”

Bron: TransportNieuws.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.