Duurzaamheid wint aan belang bij pakketlevering
Het bekende motto โvandaag besteld, morgen in huisโ verliest terrein bij Nederlandstalige Belgen. Uit een recent onderzoek van iVOX in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone, blijkt dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt in de keuze voor leveringsopties.
Zo geeft 58% van de Nederlandstalige Belgen aan dat een milieuvriendelijke levering zwaarder doorweegt dan snelheid. Nog sterker: bijna twee derde (64%) wil langer wachten als hun pakket op een duurzamere manier geleverd wordt.
Consument kiest duurzaamheid, maar niet tegen elke prijs
Toch is de bereidheid om concessies te doen niet onbeperkt. Slechts 35% van de respondenten is bereid om รฉn langer te wachten รฉn extra te betalen voor een CO2-neutrale levering.
โDe vraag naar snelle en goedkope leveringen vanuit consumenten blijft toenemen, wat de verduurzaming op vlak van last-mile delivery enkel maar bemoeilijkt,โ zegt Jan-Maarten De Vries, directeur van Webfleet.
Volgens De Vries investeren veel bedrijven in elektrificatie en routeoptimalisatie om groener te leveren. Toch geeft de helft van de Nederlandstalige consumenten aan geen extra kosten te willen maken voor een CO2-neutrale bezorging.
Slimme technologie en gedeelde verantwoordelijkheid
Investeringen en beleid noodzakelijk
De uitdaging ligt in het verzoenen van snelheid en duurzaamheid.
โEen snelle en duurzame levering lukt alleen met slimme technologie en een gedeelde verantwoordelijkheid. Overheden kunnen via beleid en ondersteuning mee investeren, zodat de extra kosten en inspanningen niet enkel bij logistieke spelers terechtkomen,โ aldus De Vries.
Het onderzoek toont dat 56% van de Nederlandstalige Belgen vindt dat de overheid webshops moet verplichten om duurzame leveringsopties aan te bieden, ook als dat de levertijd verlengt. Maar liefst 73% is van mening dat grote webshops verplicht duurzaam moeten leveren, zonder dat de consument hiervoor extra betaalt.
Bewustzijn groeit, maar gedrag blijft achter
Consument kijkt nog niet altijd naar groene opties
Bijna vier op de tien (38%) vermijden een webshop wanneer ze weten dat die vervuilend levert. Toch blijkt uit het onderzoek dat het bewustzijn beperkt blijft:
-
69% let er niet op of een bestelling met een elektrische wagen geleverd wordt.
-
55% geeft toe bij het online shoppen niet altijd stil te staan bij de duurzaamheid van de leveringsoptie.
โConsumenten verwachten vandaag meer dan alleen snelheid. Duurzaamheid wordt een volwaardige factor in het aankoopproces, en wetgeving zoals de CSRD versnelt die evolutie,โ benadrukt De Vries.
Samenwerking als sleutel tot duurzame levering
Volgens De Vries investeren steeds meer bedrijven in elektrificatie, routeoptimalisatie en zuiniger rijgedrag om uitstoot te verminderen. Toch is samenwerking cruciaal.
โDe richting is duidelijk, maar de omslag vraagt samenwerking. Als we willen dat duurzame levering de standaard wordt, zonder de sector of consument extra te belasten, moeten bedrijven, overheden en consumenten samen in beweging komen.โ