Concordia Shipbuilding mag de eerste watertrucks bouwen

Concordia Shipbuilding mag de eerste watertrucks bouwen

Het wegennet  in Europa raakt meer en meer verzadigd. Tegelijkertijd blijven de transportmogelijkheden op de kleine waterwegen onderbenut en is er zelfs een terugval. Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door de introductie van een nieuw concept, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Concordia Shipbuilding BV start binnenkort met de bouw van de vaartuigen. Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste duwbakken in het voorjaar van 2018 te water.

Watertruck+ is een innovatief CEF TEN-T project van het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) dat uitgevoerd wordt door Waterwegen & Zeekanaal nv, De Vlaamse Waterweg nv en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School, in opdracht van de Vlaamse overheid. Het project beoogt de heropleving van het vrachtvervoer over kleine binnenwateren. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelf-varende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen. Van daaruit vertrekken ze naar de grotere vaarwegen waar ze in konvooi verder varen.

18 duwbakken

Aan de toewijzing van de opdracht voor het bouwen van de vaartuigen, waarvoor maar liefst 17 kandidaten intekenden, gingen lange onderhandelingsprocedures vooraf die uiteindelijk in het voordeel van Concordia Shipbuilding beslecht werden. Zij zullen de eerste 18 duwbakken bouwen. De totale kostprijs voor dit order bedraagt 9.545.000 euro. De precieze opdracht omvat:

  • Het bouwen van 10 zelf-aangedreven duwbakken van de CEMT klasse I met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5,05 meter en een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden 6 eenheden uitgerust met een boegschroef en 4 eenheden met een boeg- en een hekschroef.
  • Het bouwen van 2 duwbakken van de CEMT klasse II “short” met een lengte van 40,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven.
  • Het bouwen van 6 duwbakken van de CEMT klasse II “long” met een lengte van 50,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, waarvan 3 eenheden uitgerust zijn met een boegschroef.

Nieuwe procedure duwboot

Wat de duwboot betreft, werd vastgesteld dat er geen passende offertes ontvangen werden. Daarom besloot Watertruck+ bvba  om de procedure op te splitsen in enerzijds het design en anderzijds de bouw. Voor de eerste fase, het design, werd de opdracht gegund aan INEC.  Voor de bouw en afbouw zal begin 2018 een offerteaanvraag gedaan worden. Naar verwachting zal de duwboot begin 2019 operationeel zijn.

Exploitatie vaartuigen

De Watertruck-vloot zal geëxploiteerd worden door de private operatoren Group De Cloedt (B) en André Celis (B) op trafieken in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Dominique Van Hecke, voorzitter Watertruck+ bvba: “Deze 18 vaartuigen zullen, gedurende de looptijd van het proefproject, jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren. Dit is het equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. De ladingen bestaan uit nieuwe stromen en uit ladingen die nu via de weg vervoerd worden.”

De proefvaarten met deze vaartuigen zullen vanaf de zomer 2018 uitgevoerd worden tot maart 2020.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is enthousiast: “Watertruck+ opent nieuwe perspectieven voor alle Vlaamse bedrijven die aan of vlakbij een kleinere waterweg liggen. Die rivier aan de achterdeur van het bedrijf wordt zo nog meer een aantrekkelijk alternatief voor de file aan de voordeur. Vlaanderen investeert heel gericht om de binnenvaart te versterken en aan te vullen en zo het maximum te halen uit ons fijnmazige waterwegennetwerk”.

Mogelijke uitbreiding naar 31 vaartuigen

Begin december zal via de website van Watertruck+ een derde marktoproep gelanceerd worden met als doel nog meer nieuwe trafieken via de waterweg te laten plaatsvinden. Kandidaten kunnen dan concrete voorstellen formuleren, waardoor in deze fase nog een potentieel voor de bouw en inzet van 12 nieuwe vaartuigen verder kan worden benut. Op deze wijze kan een mogelijke uitbreiding tot 31 vaartuigen gerealiseerd worden.

De oplevering van de eerste vaartuigen is voorzien vanaf het voorjaar van 2018. Eind 2018 kan de volledige vloot ingezet worden.

1 reactie


  1. De aankondiging van de bouw van de watertrucks heeft er toe geleid dat de ernst van het verdwijnen van de kleine binnenvaart is genegeerd. De CCR regels gaan gewoon door en maken bewust de kleine schepen het bestaan onmogelijk. Tel uit uw winst! We zien ook dat de bedragen die nu met overheidsgeld hiervoor neergeteld worden nooit een normale gezonde exploitatie zouden kunnen opleveren. Oneerlijke concurrentie dus.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.