Daimler Truck laat prototype van GenH2 truck 1047 kilometer rijden met één tank vloeibare waterstof

Daimler Truck - GenH2 Truck

Daimler Truck bewijst succesvol dat waterstof-brandstofceltechnologie een veelbelovende optie is voor het vergroenen van internationaal wegtransport. Een prototype van de Mercedes-Benz GenH2-truck, dat geschikt is voor openbare wegen, heeft onlangs indruk gemaakt door 1.047 kilometer af te leggen op slechts één tank vloeibare waterstof tijdens de Daimler Truck #HydrogenRecordRun.

Test volledig beladen

Deze prestatie, gerealiseerd met een brandstofcelsysteem van cellcentric en een vloeibare waterstoftank, startte op een maandagmiddag bij het Mercedes-Benz truckklantencentrum in Wörth en eindigde op dinsdagochtend in Berlijn. De vrachtwagen, volledig beladen met een gewicht van 40 ton, voltooide de rit zonder enige CO2-uitstoot onder realistische omstandigheden. Een onafhankelijke keuringsinstantie, TÜV Rheinland, bevestigde de recordrit met verzegelde tanks en een gecontroleerde kilometerstand.

Staatssecretaris van Economische Zaken van Rijnland-Palts, Petra Dick-Walther, samen met Rainer Müller-Finkeldei, Hoofd van Mercedes-Benz Trucks Productontwikkeling, lanceerde de waterstoftruck vanuit Rijnland-Palts naar Berlijn. Dit illustreerde de innovatiekracht van de fabriek in Wörth en markeerde een cruciale stap in de verduurzaming van de transportsector.

Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, benadrukte na de succesvolle rit het belang van zowel batterij-elektrische als waterstofaandrijvingen voor decarbonisatie. Deze prestatie bewijst dat waterstof een levensvatbare optie is voor flexibel internationaal transport, waarbij de vrachtwagen 1.047 kilometer op één tank heeft afgelegd. Daimler Truck werkt gestaag aan serieproductie, maar benadrukt ook de noodzaak van groene energie-infrastructuur en concurrerende kosten om de transportsector echt koolstofvrij te maken.

Tijdens de rit werd de Mercedes-Benz GenH2-truck getankt met hernieuwbare vloeibare waterstof geleverd door Air Liquide. De tanks, aan weerszijden van het chassis gemonteerd, waren voorzien van uitstekende isolatie om de waterstof op temperatuur te houden zonder actieve koeling. Vóór de #HydrogenRecordRun werden de tanks verzegeld door TÜV Rheinland.

Duidelijke keuze voor vloeibare waterstof

Daimler Truck kiest op lange termijn voor vloeibare waterstof vanwege de hogere energiedichtheid in vergelijking met gasvormige waterstof, waardoor een grotere actieradius mogelijk is zonder concessies te doen aan prestaties. Het bedrijf volgt een tweeledige strategie met zowel waterstof- als batterij-elektrische trucks om aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen. Ze streven ernaar om tegen 2039 klimaatneutrale trucks aan te bieden in belangrijke markten, waarbij waterstof geschikt is voor flexibel langeafstandstransport.

Deze mijlpaal komt drie jaar nadat Daimler Truck zijn toewijding aan waterstoftechnologie aankondigde en een joint venture met Volvo Group oprichtte voor brandstofcellen. De succesvolle #HydrogenRecordRun onderstreept de vooruitgang in duurzaam wegtransport, met plannen om de Mercedes-Benz GenH2-truck in de tweede helft van dit decennium in serieproductie te nemen.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.