DHL Express opent nieuwe cityhub op Blue Gate Antwerp

DHL Express - Blue Gate Antwerp

DHL Express, de internationale expressdienst van Deutsche Post DHL Group, opende gisteren haar nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio op Blue Gate Antwerp in aanwezigheid van schepen voor economie, innovatie en industrie van stad Antwerpen Claude Marinower. Dit stadsdistributiecentrum, geïnspireerd op het VIL-project R!Sult, zal gemiddeld 50.000 pakjes per week ophalen en leveren in de stad en de randgemeenten. Het stadscentrum wordt vanaf nu uitsluitend beleverd door ecologische, elektrische voertuigen. Op volle kracht zal de nieuwe CityHub 125 medewerkers tellen.

Om de sterke groei van de expressdiensten – die onder meer wordt gedreven door de boom van e-commerce – op te vangen, start het bedrijf een ambitieus aanwervingsplan voor DHL Express in België. Over een periode van twee jaar zal een totaal van 600 nieuwe medewerkers worden aangeworven voor jobs in alle geledingen van het bedrijf.

Danny Van Himste, managing director van DHL Express Belux, opende gisteren de nieuwe CityHub voor de regio Antwerpen in aanwezigheid van Claude Marinower, schepen voor economie, innovatie en industrie van de stad Antwerpen, Peter Demuynck, CCO van vastgoedinvesteerder Montea, en Peter Garré, bestuurder van Blue Gate Antwerp Development nv en vermarkter Bopro.

Grootste CityHub

Vanuit de nieuwe CityHub belevert DHL Express de stad Antwerpen en de omliggende gemeenten. De nieuwe vestiging is met 12.000 m² de grootste van het bedrijf in België. Ze zal tot 50.000 pakjes per week verwerken. Ze vervangt het service center nabij de Noorderlaan, ten noorden van Antwerpen. Die barstte uit zijn voegen en was niet meer aangepast aan een moderne en duurzame stadslogistiek.

“Deze nieuwe CityHub brengt ons een grote stap dichter bij onze missie om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. De CO2-uitstoot wordt drastisch verlaagd omdat we, dankzij de ideale ligging van de nieuwe CityHub, enkel elektrische cargofietsen en bestelwagens kunnen inzetten voor een optimale en duurzame stadsdistributie.”, zegt Danny Van Himste, managing director BeLux van DHL Express.

Elektrische fietsen en bestelwagens

De helft van de pakjes bestemd voor het centrum wordt vanaf nu door elektrische cargofietsen, de Cubicycles, geleverd en de andere helft door elektrische bestelwagens van het type e-Crafter. Het doel is om tegen 2030 de volledige belevering, dus ook in de randgemeenten, de haven en de ruimere omgeving, CO2-neutraal te voorzien door de inzet van negentig elektrische bestelwagens.

CO2-neutrale toekomst op Blue Gate Antwerp

De keuze voor het eco-effectieve bedrijventerrein Blue Gate Antwerp sluit naadloos aan het ambitieuze GoGreen programma van DHL Express, dat de expressdienst tegen 2050 volledig CO2-neutraal moet maken.

Het BREEAM gecertificeerde gebouw van DHL Express werd bovendien ecologisch gebouwd. Dankzij de ligging van het bedrijventerrein aan het water, kon het grootste deel van de bouwmaterialen bijvoorbeeld via het water aangeleverd worden. Verder voorzien 1.000 zonnepanelen het gebouw van hernieuwbare energie. De aansluiting op het warmtenet laat toe om warmte met andere bedrijven uit te wisselen en zodra beschikbaar hernieuwbare energie te verbruiken.

“Overgang naar circulaire economie”

Blue Gate Antwerp is het eerste eco-effectieve en circulaire bedrijventerrein in België. Het biedt bedrijven 63 hectare oppervlakte om duurzaam en circulair te ondernemen. Zowel voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein zelf, als de interactie met de omgeving en andere bedrijven staat duurzaamheid centraal.

Claude Marinower, voorzitter van BGA PH en Antwerps schepen voor werk, economie, innovatie en industrie: “Met Blue Gate Antwerp zetten we in op de overgang naar een duurzame en circulaire economie. Wij investeren in de economie van de toekomst. Ondertussen heeft Blue Gate Antwerp al een hele evolutie doorgemaakt en is dit bedrijventerrein klaar voor de volgende stap: het vestigen van bedrijven. Ik ben dan ook zeer blij dat DHL Express, een bedrijf dat de duurzame ambities van Blue Gate Antwerp en de stad Antwerpen volledig onderschrijft, vandaag officieel zijn intrek neemt. Het streefdoel van DHL Express om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn, matcht met het toekomstbeeld van Blue Gate Antwerp. Ze zetten nu reeds in op duurzame stadsdistributie, bv. met hun Cubicycles, en zullen vanuit Blue Gate Antwerp nog meer inzetten op innovatie om de ambities waar te maken.”

Investering van Montea

Montea – één van de grootste logistieke vastgoedspelers van België – investeerde in de ontwikkeling van het gloednieuwe logistiek gebouw. Jo De Wolf, CEO van Montea zegt: “De covidcrisis heeft de definitieve doorbraak van e-commerce ingeleid. Via dit ambitieuze project tilt DHL Express de stadsdistributie in Antwerpen naar een nieuw niveau. Voor Montea is het een bijzondere eer te kunnen optreden als partner in dit unieke project en zo mee een antwoord te bieden op het uitdagende vraagstuk van de duurzame stadsbelevering.”

“Op Blue Gate Antwerp kan DHL Express haar duurzame ambities waarmaken. Om op deze plaats te aarden zijn er drie uitgangspunten: de lokale verankering, een circulair businessmodel en tot slot een duurzaam gebouw. De synergie met de stad is duidelijk door de ambities van DHL om tegen 2050 als bedrijf CO2-neutraal te zijn. De BREEAM Excellent score bevestigt dat de duurzaamheidsambities voor dit gebouw geborgd zijn. Duurzaam, innovatief ondernemen, het kan. DHL Express stelt het voorbeeld op dit eerste circulaire eco-effectieve bedrijventerrein.” dixit Peter Garré namens Blue Gate Antwerp Development nv.

600 nieuwe jobs in België moeten groei opvangen

DHL Express heeft niet enkel op vlak van duurzaamheid ambitieuze plannen. Om de sterke groei – die onder meer wordt gedreven door de boom van e-commerce – te ondersteunen, zal DHL Express in België gespreid over twee jaar 600 nieuwe medewerkers rekruteren. De nieuwe jobs zijn voor handen in koerierdiensten maar eveneens administratieve functies. In de nieuwe CityHub van Antwerpen zullen op volle kracht in totaal alvast 125 werknemers aan de slag kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.