Douane in Antwerpen vanaf 1 januari beschikbaar tussen 6 en 22u

Vanaf 1 januari 2014 zullen de bedieningstijden van de douane uitgebreid worden in de haven van Antwerpen. De verificatiediensten en de controleregie maritiem zullen vanaf dan georganiseerd worden in 2 shiften van 6u tot 22u.

Er wordt ook een permanentiedienst voorzien tijdens de weekends en feestdagen.

De douane heeft hierover eind vorige week een omzendbrief verzonden naar de bedrijven in de haven van Antwerpen.

“De beperkte bedieningstijden, voornamelijk op de scansites in de haven, waren in tegenstrijd met de behoeften van een moderne wereldhaven”, zegt Eddy Bruyninckx van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. “We willen als haven een efficiënte schakel vormen in de supply chain, een performant werkende douane is een van de randvoorwaarden om die efficiëntie te waarborgen.”

Om de uitgebreide bediening mogelijk te maken, werden dit jaar in totaal 270 mensen aangeworven voor de shiftregeling. Hiervan zullen er 84 in de haven van Antwerpen terecht komen. In de Antwerpse haven alleen al zullen 265 ambtenaren voor de shiftregeling worden ingezet, waaronder 181 vrijwilligers.

Minister Koen Geens: “Deze shiftenregeling is opnieuw een voorbeeld van hoe de FOD Financiën klantvriendelijk optreedt. Voor havens en luchthavens betekent het een belangrijke verbetering van de dienstverlening die ze kunnen aanbieden. “

Ook de retributies op overwerk zullen drastisch wijzigen. Hoewel het Ministerieel Besluit hierover nog moet gepubliceerd worden, staat al wel vast dat er nog maar in beperkte mate (buiten de reeds uitgebreide bedieningstijden) retributies zullen verschuldigd zijn.

De beslissing tot het uitbreiden van de bedieningstijden werd in 2012 genomen door de toenmalige Minister van Financiën Steven Vanackere en werd dit jaar succesvol afgerond door Koen Geens.

“De uitbreiding van de bedieningstijden is een zeer belangrijke stap, maar betekent nog niet het einde van de rit. Zo kijkt de haven van Antwerpen ook vol verwachting uit naar de oprichting van de dienst klantenmanagement die voorzien is in de algemene reorganisatie van de Administratie”, aldus nog Bruyninckx .

Port of Antwerp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.