Drijfveren en hindernissen voor elektrische bedrijfsvoertuigen

ups electric

Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS (NYSE: UPS) en GreenBiz. Uit het onderzoek komen ook strategieën naar voren die het bezit van commerciële elektrische voertuigen mainstream moeten maken, in plaats van niche.

Motivering om over te stappen op elektrisch

De belangrijkste motivaties om naar elektrische voertuigen over te stappen zijn voor 83% van de ondervraagde grote bedrijven duurzaamheids- en milieudoelstellingen. Een vermindering van de totale eigendomskosten – hierin spelen zowel de directe als de indirecte kosten en de besparingen over de volledige levensduur van het voertuig een rol – wordt door 64% van de ondervraagden aangehaald. Naast de brandstofbesparing vereisen elektrische voertuigen minder onderhoud dan traditionele voertuigen met een interne verbrandingsmotor, wat betekent dat de onderhoudskosten laag zijn.

Drempels

Ondanks hun wil om naar elektrische voertuigen over te stappen, staan veel vlootoperatoren voor een aantal uitdagingen. 55% van de ondervraagden noemen de aanvankelijke aankoopprijs van commerciële elektrische voertuigen als belangrijkste hindernis. 44% ziet onaangepaste oplaadpunten in de regio als een obstakel en 92% meldt “niet goed uitgerust” te zijn om zich aan te passen aan commerciële laadbehoeften. Uit de studie blijkt echter ook dat minder dan 50% van de ondernemingen voor hun laadinfrastructuur samenwerkt met de regering of met nutsbedrijven.

“De uitdaging van de prijzen en de infrastructuur kan ontmoedigend zijn, maar we zien nieuwe oplossingen hiervoor langzaam komen”, zegt Scott Phillipi, UPS senior director of automotive maintenance and engineering. “In de VS hebben we onlangs 50 elektrische bezorgwagens besteld die volgens ons hetzelfde zullen kosten als klassieke dieselwagens. In Londen hebben we een oplossing gevonden voor onze oplaadbehoeften dankzij een samenwerking met de regering en particuliere organisaties. De businesscase, en de groeiende voorkeur voor elektrische voertuigen van stedelijke en nationale regeringen, zullen ons helpen om het keerpunt te bereiken voor de grootschalige invoering van elektrische voertuigenvloten.”

Klein beginnen

Ondervraagde vlootmanagers en deskundigen stellen strategieën voor om dit soort uitdagingen het hoofd te bieden, waarvan ‘klein beginnen’ de eerste is. In plaats van de vloot op grote schaal te vervangen, zullen veel bedrijven voor elektrische opties kiezen bij de vervanging van individuele voertuigen en zelfs de lease van elektrische voertuigen overwegen om de aankoopkosten te temperen. De overgang van voertuigen met een interne verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen hangt af van het specifieke voertuiggebruik, de grootte en de verspreiding van de vloten over de
verschillende grondgebieden, de elektriciteitskosten en de toegang tot laadinfrastructuur.

Samenwerking met de industrie

“Ondanks de complexiteit van de transitie van de commerciële vloten naar een elektrische toekomst verbeteren de voertuigtechnologieën en de opties om de infrastructuur op peil te brengen snel”, zegt Paul Carp, research director en senior analyst van de GreenBiz Group. “De continuering van de samenwerking met de industrie is cruciaal om de overgang naar elektrische vloten voor een groot aantal gebruiksdoeleinden te versnellen.”

Nu de markt voor elektrische bedrijfsvoertuigen groter wordt, geeft 70% van de ondernemingen aan nauw samen te werken met voertuigfabrikanten en -leveranciers om de nieuwste technologie en mogelijkheden van de elektrische voertuigen te identificeren. Deze samenwerking is belangrijk gezien 32% van de ondervraagden aangaf dat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is en dat ze dat een bezwaar vinden om over te stappen. UPS werkt samen met bedrijfsvoertuigenfabrikanten zoals ARRIVAL, Tesla, Thor Trucks en Workhorse en bezorgt hen data en feedback over de
prestaties om elektrische bedrijfsvoertuigen toegankelijker te maken en vlootoplossingen te vinden die aan de unieke behoeften van UPS voldoen.

UPS werkt ook samen met fabrikanten, overheden en nutsbedrijven om nieuwe technologie, zoals smart grid charging in Londen, sneller te kunnen introduceren. Bij gebruik van deze technologie kan de elektrische voertuigenvloot van UPS opladen zonder dat een dure upgrade van het stroomnet nodig is. Het project laat zien hoe samenwerking de obstakels van de overgang naar elektrische voertuigen kan overwinnen, en is mogelijk gemaakt door de betrokkenheid van UK Power Networks, Cross River Partnership en het Britse Office for Low Emissions Vehicles,.

 

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.