Hoe voorkom je gaten in de beveiliging van je warehouse?

Hoe voorkom je gaten in de beveiliging van je warehouse?

De beveiligingseisen worden iedere paar jaar verder opgeschroefd. Met name in grote en vaak wereldwijd opererende toeleveringsketens is het belangrijk dat je beveiliging in orde is. Vandaag de dag heerst er in de logistieke sector echter nog steeds veel onduidelijkheid over de beveiliging van warehouses en bijbehorende mogelijkheden. Eureka Access Solutions is marktleider als het aankomt op de beveiliging van warehouses en het in kaart brengen van beveiligingsrisico’s voor (grote) logistieke organisaties.

In dit artikel vertel ik je meer over het beveiligen van warehouses (magazijnen), verschillende beveiligingsstandaarden en deel ik essentiële elementen in die beveiliging. Een compleet overzicht van de mogelijkheden en standaarden waardoor jij gaten in de beveiliging van je warehouse voorkomt. Tipje van de sluier: bij Eureka nemen we TAPA als uitgangspunt.

De beveiligingsstandaarden

In de beveiligingswereld spreken we van beveiligingsstandaarden. Er zijn Nederlandse, Europese en wereldwijd geldende standaarden. Hieronder een overzicht van de beveiligingsstandaarden waar bedrijven in de warehousing en logistieke sector mee te maken krijgen:

  • TAPA (Transport Asset Protection Association): dit is de internationale beveiligingsstandaard voor supply chains, met andere woorden:
    toeleveringsketens. De TAPA komt in drie soorten certificeringen:
    – TSR TAPA (Trucking Security Requirements 1, 2 of 3) – dit is de
    standaard voor veilig wegtransport van goederen met een hoge waarde.
    – FSR TAPA (Facility Security Requirements A, B of C) – dit is de standaard
    voor de opslag van goederen met een hoge waarde.
    – PSR TAPA (Parking Security Requirements 1, 2 of 3 of TAPA-partner) –
    dit is de standaard voor veilige parkeerplekken.
  • BORG: de Nederlandse beveiligingsstandaard voor inbraakbeveiliging.
  • AEO: de Europese standaard voor douanegoederen.
  • IATA: de internationale standaard voor luchtvrachtbeveiliging.
  • ISPS: de internationale standaard voor zeehavenbeveiliging.

Iedere standaard hanteert eigen verplichtingen die volledig gericht zijn op een specifieke sector. Zo zijn de verplichtingen voor luchtvracht niet te vergelijken met die voor zeehavens. Bij Eureka Access Solutions gebruiken we TAPA als uitgangspunt.

Wat is TAPA?

TAPA is een beveiligingsstandaard die een perfect uitgangspunt voor het beveiligen van warehouses vormt. Dat is ook de reden dat wij daarmee samenwerken en voorzien zijn van het TAPA-certificaat. Al is TAPA niet alomvattend. Zo geeft de standaard aan wat er beveiligd moet worden, zoals de toegang, maar niet op welke manier. En op dat moment worden wij meestal ingeschakeld. TAPA geeft dus veel houvast, maar niet voldoende voor bouwbedrijven en installateurs. Zij moeten een beroep doen op de kennis van experts zoals Eureka.

TAPA soms niet voldoende

Niet alleen tijdens de bouwfase van een nieuw warehouse is TAPA niet allesomvattend, ook in specifieke cases. Denk bijvoorbeeld aan warehouses met luchtvaart- of douanegoederen. Die moeten voldoen aan eisen die niet in TAPA opgenomen zijn. Ieder warehouse heeft een eigen case. Zo kan het voorkomen dat jullie ook aan de BORG, AEO of IATA-richtlijnen moeten voldoen om te kunnen spreken van een veilig warehouse.

Het concept ‘beveiliging’ bestaat uit vier elementen

Voor ik dieper inga op het ontstaan en voorkomen van gaten in de beveiliging van je warehouse, is het belangrijk om de elementen van ‘beveiliging’ door te nemen. Want wat valt er eigenlijk onder beveiliging voor een warehouse? En waarin verdeel je die breed gedragen term? In principe spreken we van vier elementen.

Bouwkundig element

Onder het bouwkundige element vallen alle eisen waar het gebouw aan moet voldoen. Denk daarbij aan de positie van deuren, dikte en hoogte van de muren en het hekwerk rondom het buitenterrein.

Elektronisch element

Hier vallen alle elektronische attributen onder waar het pand van voorzien moet worden. Voorbeelden zijn inbraakbeveiligingssystemen, toegangscontrolesystemen en camerasystemen. Zeker het toegangscontrolesysteem is voor de beveiliging van warehouses een belangrijke pion.

Organisatorisch element

Onder dit element vallen de procedures die opgesteld moeten worden. Laat je chauffeurs zichzelf eerst melden bij een loket? Of werk je met kentekenherkenning en laat je leveranciers op voorhand de kentekens van chauffeurs doorgeven? Alle procedures omtrent de werkwijze rondom en binnen jullie warehouse moeten vastgelegd worden en vallen onder het organisatorische element.

Managing element

Het voorkomen van gaten in de beveiliging binnen je warehouse begint met de naleving van regels. En dat begint weer bij goed management. Het managing element is het laatste element dat benodigd is voor een goede beveiliging van je magazijn en misschien wel de belangrijkste. De regels moeten voor iedere betrokken professional duidelijk zijn, evenals de consequenties van een niet goede naleving.

Hoe voorkom je gaten in de beveiliging van je warehouse?

Het beveiligen van logistieke omgevingen is en blijft complex. Doordat je met meerdere standaarden te maken krijgt en deze zichzelf alleen richten op het eigen deel van de beveiliging, is het vinden van een ‘lek’ aardig lastig. Ook weet je niet snel wanneer je het nu goed hebt gedaan en wanneer er iets misgaat.

Daar ontstaan ook de gaten in de beveiliging van warehouses. Bedrijven overzien alle eisen en standaarden niet en gaan daardoor in de fout. Daarnaast komt het geregeld voor dat verschillende professionals de leiding hebben over bepaalde delen van de beveiliging. Manager A houdt zich uitsluitend bezig met het buitenterrein, manager B doet de toegangscontrole en weer een ander heeft de controle over de procedures.

Wanneer zij niet goed samenwerken, zien ze elkaars fouten niet en ontstaan er wederom gaten in je beveiliging.

Om dat te voorkomen, werk je het liefst samen met een expert op het gebied van beveiliging. Een onafhankelijke partij die werkt met uitgebreide audits en een strak georganiseerde uitvoering. Daarnaast maak je op voorhand een inventarisatie van alle betrokkenen. Denk aan de logistiek directeur of manager, facilitair manager, leidinggevende(n) en bijvoorbeeld de security manager.

Breng deze mensen bij elkaar en zorg ervoor dat je een goed beeld krijgt van de beveiligingsbehoefte. Werk in een document uit waar goederen binnenkomen en waar ze naar buiten gaan, wat voor goederen je in het warehouse hebt liggen (welke standaarden daarvoor gelden) en op welke manier je goederen aangeleverd worden.

Wanneer je gebruikmaakt van luchtvracht moet er bijvoorbeeld ook gekeken worden naar IATA.

Toegangscontrole als belangrijke pion in de beveiliging van je warehouse

Zoals je hebt gelezen, is het elektronische element een van de basiselementen van de beveiliging van je warehouse. Je wil controle hebben over de personen die je warehouse betreden en weer verlaten. Om gaten in de beveiliging van je warehouse te voorkomen, begin je met de controle van betreders en verlaters. Zij zijn het namelijk die producten ontvreemden. Het komt, helaas, ook veel onder personeel voor.

Dit artikel is geschreven door Eureka Access Solutions ( https://eureka-as.nl/ )

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.