Lineas verbindt North Sea Port in Gent met Milano Segrate

Lineas intermodal train

Lineas, de grootste privé spoorvrachtoperator in Europa, versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate (IT). De lancering van deze verbinding met vijf wekelijkse retourritten stelt Lineas in staat om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een slim en ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Voor deze nieuwe verbinding kan Lineas rekenen op zijn 150 man sterke team in Gent, wat een belangrijke hub is voor Lineas. Vanuit Gent, waar Lineas snel groeit, biedt de operator meerdere regelmatige verbindingen aan naar de rest van Europa. Lineas bied tal regelmatige verbindingen aan tussen de terminal Intermodale Milano Segrate en Antwerpen, Zeebrugge en Moerdijk (NL). Met de nieuwe dienst vanuit Gent voegt de onderneming capaciteit toe voor zijn klanten en versterkt het de verbinding tussen Italië en de rest van Europa via het Green Xpressnetwerk.

Elke rit is goed voor ongeveer 22 wagons, wat overeenkomst met ongeveer 11.000 retourritten per vrachtwagen per jaar. Tegelijk verhoogt de nieuwe verbinding de capaciteit tussen Antwerpen en Milaan omdat de treinen op deze lijn niet langer via Gent omrijden.

“De beslissing om Gent en Segrate met elkaar te verbinden is gebaseerd op een grondige analyse van de noden van onze klanten en van de supply chain en goederenstromen van en naar deze regio’s. Industriële klanten zijn vragende partij voor een bijkomende regelmatige verbinding. Daarnaast is er eveneens een groeiende behoefte aan een ecologisch transportalternatief alsook een oplossing voor de vertragingen veroorzaakt door de steeds toenemende verkeerscongestie op de weg. Vandaag kunnen wij die behoefte invullen “,zegt Matthias Herrebosch, Sales Director bij Lineas.

Verbinding tussen twee grote, strategische economische hubs

Gent in North Sea Port is een van de grote Belgische logistieke knooppunten en speelt voor heel wat grondstoffen en toeslagstoffen, halfafgewerkt en eindproducten een erg belangrijke rol in de supply chain. Daan Schalck, CEO van North Sea Port: Doorvoertijden staan onder steeds grotere druk, vaak als gevolg van de toenemende verkeersdrukte en toeslibbende wegen. Dankzij deze nieuwe spoorverbinding wordt het voor bedrijven nog makkelijker om voluit te kiezen voor het spoor om zo hun goederenstromen te optimaliseren. North Sea Port is een belangrijke Europese hub voor Lineas en het engagement van de onderneming ten overstaan van de haven weerspiegelt onze strategische economische rol in deze regio. Lineas is de voorbije jaren samen met de haven gegroeid en heeft hier een indrukwekkende infrastructuur en dienstverlening uitgebouwd.

Daarmee komt Lineas tegemoet aan de noden van de klanten. Zij weten zich dankzij het voortdurend groeiende netwerk van Lineas verzekerd van de toegang tot de rest van Europa.”“We zijn onze aanwezigheid hier voortdurend blijven ontwikkelen en de nieuwe dienst van Gent naar Milaan onderstreept het engagement van Lineas voor Gent. Dit is een belangrijke hub die een steeds groeiende regionale economie verbindt met Europa en daarbuiten”, zegt Xavier Verschaffel,hoofd van Lineas’ activiteiten in Gent. De terminal van Intermodale Milano Segrate ontvangt nu al dagelijks Lineastreinen uit verschillende Europese bestemmingen en werd gekozen omwille van zijn strategische ligging in het economische hart van Italië, dicht bij Milaan en het industriële district van Bergamo en Brescia. De terminal biedt tal van verbindingen met andere bestemmingen in het land, zoals Rome, Napels en Sicilië, evenals voor vracht die verder naar het oosten moet worden vervoerd wordt vervoerd.

Lineas bouwt een spoorruggengraat voor het Europees transportom zode modal shift te realiseren

Lineas heeft een duidelijke groeistrategie en ambieert een versnelde groei via overnames en partnerships. De onderneming wil een op het spoor gebaseerde logistieke ruggengraat voor het Europese goederenvervoer uitbouwen die de modal shift mogelijk maakt. Met haar steeds groter wordende Europese Green Xpress Network positioneert Lineas het spoor als een uitstekend alternatief voor het wegvervoer. Het netwerk telt bijna 25 regelmatige verbindingen voor zowel intermodale als conventionele ladingen tussen de belangrijkste Europese hubs waaronder zeven van Europas meest strategische havens. Deze verbindingen worden aangevuld meteen groei en de deuraandeur dienstverlening die met partnerbedrijven wordt uitgebouwd, investeringen in technologische innovatie en meer dan 7000 gespecialiseerde wagons om bijna elk type vracht te vervoeren.

Bron: TransportNieuws.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.