Omni-channel: De strijd tegen de ‘retourexplosie’

Retailers in de modebranche moeten een zware strijd leveren om hun marges en de ondernemingswinst te beschermen tegen de hoge kosten van een exploderende hoeveelheid retourzendingen. De grotere retailers implementeren systemen voor visibiliteit en aansturing van het retourproces, zodat ze concurrentieel kunnen blijven. Maar wat kunnen middelgrote en kleinere retailers doen om de beschikbare technologie in te zetten en de concurrent een stap voor te blijven?

Door Gareth Thomas, Retail Business Consultant bij Zetes

 

Retourneren is in de mode- en kledingbranche niet echt een nieuw verschijnsel. Altijd al was een klein percentage van postorderartikelen verkeerd, onderweg beschadigd of defect. Dat de verkeerde goederen verstuurd worden, kan nu éénmaal gebeuren. Retailers boden aan geselecteerde klanten goederen aan ‘op zicht’ en natuurlijk zijn er de retourzendingen van cadeaus waarbij de gever te optimistisch geweest was over de maat of smaak van de ontvanger. Maar in het verleden bedroegen dergelijke retourzendingen maar een heel klein percentage van de verkoop en konden ze snel afgehandeld of zelfs genegeerd worden.

23% – GEMIDDELD RETOURPERCENTAGE VOOR ONLINEMODEARTIKELEN

Dit is zeker niet langer het geval in het huidige omni-channeltijdperk. Volgens een recente ‘Fashion Returns Review’ van e-tailersvereniging IMRG wordt op de lange termijn gemiddeld 23% van de onlinemodeartikelen geretourneerd. Voor bepaalde collecties en merken valt dit nog veel hoger uit, soms wel tot meer dan 50%, en het blijft stijgen. In een onderzoeksnota van 2014 stelde Gartner dat voor de meeste retailers retourzendingen de grootste ’toeleverancier’ is voor hun bedrijf.

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.