Haven zet in op gaming om jongeren te bereiken
Met een eigen spelmodule in het populaire game Fortnite wil Port of Antwerp-Bruges jongeren op een verrassende en inspirerende manier kennis laten maken met de haven. In de module The Riftmaster duiken spelers in werelden die de veelzijdigheid en dynamiek van de haven weerspiegelen.
Het spel draait in de eerste plaats om fun en beleving, maar toont tegelijk dat de haven veel meer is dan kranen en containers. Dit initiatief vormt de start van een bredere campagne die jongeren dichter bij de haven moet brengen.
Gaming als toegangspoort tot havenjobs
Achter de terminals, schepen en kranen gaat een enorme diversiteit aan jobs schuil. Toch ziet 9 op de 10 jongeren voor zichzelf geen carriรจre in de haven, vaak door een verouderd beeld. In werkelijkheid biedt de sector kansen in techniek, logistiek, IT en innovatie.
Port of Antwerp-Bruges wil dit imago doorbreken en kiest bewust voor kanalen die jongeren รฉcht bereiken. Gaming is daarbij een logische keuze: meer dan de helft van de Belgen gamet regelmatig, en bij 16- tot 24-jarigen zijn gamingcontent en e-sports zelfs populairder dan tv of sport.
The Riftmaster: havenavontuur in Fortnite
Strijd tegen een mysterieuze tegenstander
Samen met marketingpartner BBDO en game-ontwikkelaar Spacefwd lanceerde Port of Antwerp-Bruges de Fortnite-module The Riftmaster.
Spelers nemen het op tegen een mysterieuze tegenstander die scheuren in tijd en ruimte veroorzaakt in een fictieve haven. Alleen door vijf minigames succesvol te voltooien, kunnen ze de Riftmaster verslaan.
Haven als speelveld
Onderweg ontdekken jongeren de veelzijdigheid van de haven via themaโs als container- en autoterminals, cybersecurity, logistiek, industrie en administratie. Het centrale motto van de campagne luidt dan ook: โThe port is your playground.โ
Van virtuele beleving naar echte kansen
The Riftmaster is onderdeel van een grotere campagne, gelinkt aan Havenjobs.com, het online vacatureplatform van de haven.
-
Jongeren kunnen de game deze week uittesten tijdens Students on Stage Antwerpen (22 september 2025) en Student Welcome Brugge (25 september 2025).
-
Daarna volgen online toernooien met prijzen, samenwerkingen met influencers en gerichte online campagnes.
Zo maakt Port of Antwerp-Bruges de stap van virtueel spel naar echte loopbaankansen tastbaar voor jongeren.