Ahlers Belgium, Gosselin Logistics & Jas Forwarding krijgen eerste Lean & Green award voor expediteurs

Ahlers Belgium, Gosselin Logistics & Jas Forwarding krijgen eerste Lean & Green award voor expediteurs

Op 11 december 2017 ontvingen Ahlers, Gosselin Logistics en Jas Forwarding, drie toonaangevende expediteurs in en rond de haven van Antwerpen, de Lean & Green award. Deze erkenning wordt uitgereikt aan logistieke bedrijven die zich ertoe engageren hun CO2-uitstoot binnen de 5 jaar met 20% te verminderen. Dat engagement liet zich bij de drie bedrijven vertalen in een lijvig rapport met analyses en actieplannen, waarvan de eerste resultaten ondertussen meetbaar zijn.

Het Lean & Green project, dat in de Antwerpse haven wordt getrokken door het VIL en de VEA, kwam enkele jaren geleden overgewaaid vanuit Nederland. Voor het eerst wordt het nu georganiseerd voor de expediteurs, een bedrijfstak zonder eigen wagenparken. 20% minder CO2 is veel en zeker als je die moet winnen op een grotendeels administratief takenpakket. Toch zijn zij er, samen met de organisatoren, van overtuigd dat het kan. Door het optimaliseren van de goederenstromen van hun klanten en door hen aan te zetten tot kiezen voor de meest ecologische transportoplossing zonder dat deze daarbij hun prioriteiten moeten loslaten.

Maatregelen

Het project zelf is in twee grote blokken op te delen: de interne en de externe initiatieven. Maar voor deze kunnen worden geïmplementeerd, moet elk bedrijf werk maken van een betrouwbare CO2-calculator om de huidige situatie in kaart te kunnen brengen. Per maatregel kunnen vervolgens Key Performance indicators worden gecreëerd om de impact van de verschillende acties te monitoren. Bij de externe initiatieven gaan de drie spelers actief aan de slag met de CO2-uitstoot van klanten en leveranciers. Aan leveranciers vragen ze bepaalde garanties rond een duurzame werking.

Gosselin, Ahlers en Jas Forwarding leggen elk hun eigen accenten in hun aanpak naar klanten toe, maar de projectbeheerders zien allemaal heil in een doorgedreven modal shift (van truck naar barge en van zee- naar spoorvervoer) en de mental shift die daarbij hoort. Door klanten op de hoogte te brengen van de CO2-uitstoot die bepaalde keuzes met zich meeneemt, rekenen ze op milieubewuste keuzes. Ook pro-actieve transportstroom-optimalisering is zo’n milieubewuste keuze. Verder laten moderne technologieën ons toe transportstromen voor de klanten te visualiseren. Uit die visualisaties komen dan vaak suggesties tot optimalisatie.

Binnen de bedrijven zelf is het een kwestie van draagvlak creëren, ondermeer door opleidingen, zodat de medewerkers bewuste keuzes zullen maken, zowel binnen hun operationele activiteiten (Wat is de beste oplossing voor deze klant?), als daarbuiten (carpoolen, lichten uitdoen …).

Award

Hoewel de expediteurs ontzettend trots zijn op de Lean & Green Award, was de erkenning voor hen geen doel, maar een middel. Ze zien een verkeersknoop die steeds moeilijker te ontwarren is en steeds hoger oplopende kosten voor mens en milieu. Ze ervaren het als hun plicht hier iets aan te doen. Bovendien gaan ook hun klanten sustainability steeds belangrijker vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.