VIL-project pakt structureel chauffeurstekort aan

VIL-project pakt structureel chauffeurstekort aan

De transportsector kampt al jaren met een acuut tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Met het project ‘Chauffeur 4.0’ wil VIL de instroom en retentie van vrachtwagenchauffeurs en de aantrekkelijkheid van het beroep verhogen. VIL werkt hiervoor samen met IMOB-UHasselt en tien bedrijven.

Het beroep van vrachtwagenchauffeur is al jaren een knelpuntberoep in Vlaanderen en het tekort zal naar alle verwachtingen nog een lange tijd aanhouden. Oorzaken zijn vooral het negatieve imago van het beroep, de arbeidsomstandigheden die work-life balans moeilijk maken en de duidelijke vergrijzing in de sector.

Het niet aanpakken van het structurele chauffeurstekort kan op termijn leiden tot een ontwrichte economie, hogere consumentenprijzen en een verstoorde aanlevering van goederen.

Transportbedrijven werken samen

Voor zowat alle transportbedrijven is het aantrekken en behouden van chauffeurs een zeer moeilijke opdracht. Transportbedrijf Xwift, ook deelnemer aan dit project, probeert al jaren manieren te vinden om de instroom en retentie te verhogen. Hans Van den Wyngaert, HR Project Manager & Quality Controller bij Xwift: “Wij zetten al enkele jaren intensief in op human resources, wat voor een kmo niet evident is. We werken met zes trajectcoaches en hebben twee jaar geleden zelfs een bonussysteem uitgewerkt waarmee chauffeurs na twee jaar een bedrijfswagen kunnen krijgen.

Maar ook dit blijkt geen heilig middel om personeel te kunnen behouden. In de plaats van een concurrentiestrijd aan te gaan, willen we graag met andere transportfirma’s en verschillende actoren een oplossing zoeken om enerzijds het imago van de transportsector en het beroep van chauffeur te verhogen, anderzijds de instroom en retentie te verhogen. Dit project van VIL kwam dan ook als geroepen. Het is namelijk een bedrijfsoverstijgend probleem dat op sectoraal en Vlaams, Federaal en/of zelfs Europees niveau moet aangepakt worden. We zijn dan ook oprecht blij dat we mee mogen werken aan dit project.”

Betere match tussen verwachtingen en competenties

VIL zal samen met IMOB-UHasselt een methodologie en toolkit uitwerken dat bedrijven moet helpen een betere match te vinden tussen chauffeursverwachtingen en competentieprofielen.
De toolkit zal in de praktijk getest en geëvalueerd worden in twee pilootprojecten bij transportondernemingen.

Projectdeelnemers

Eutraco, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, Snel Logistic Solutions, Trafuco, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium en Xwift.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.