Volvo Penta & CMB.TECH werken samen aan dual-fuel waterstofmotoren

Volvo penta

In het verlengde van een succesvolle samenwerking kondigen Volvo Penta en CMB.TECH nu een samenwerkingsovereenkomst aan om de ontwikkeling van dual-fuel waterstofoplossingen voor zowel land- als maritieme toepassingen te versnellen. Deze versterkte samenwerking omvat gezamenlijke projecten, gaande van proefprojecten tot kleinschalige industrialisatie. Op die manier wordt deze belangrijke technologie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen toegankelijker voor de markt.

CMB.TECH bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die worden aangedreven door waterstof en ammoniak – brandstoffen die zij zowel produceert als levert aan haar klanten. Volvo Penta is een toonaangevende en wereldwijde fabrikant van motoren en complete aandrijfsystemen voor boten, vaartuigen en industriële toepassingen. De bedrijven werken sinds 2017 samen in proefprojecten waarin Volvo Penta motoren succesvol werden omgebouwd naar motoren die werken met een dual-fuel (waterstof/diesel) oplossing via de conversion kit geleverd door CMB.TECH. 

Een koolstofarme oplossing

De intensievere samenwerking zal synergieën creëren die gericht zijn op het inzetten van de competenties en het productaanbod van beide bedrijven – met behulp van dual-fuel waterstoftechnologie als een koolstofarme tussenoplossing totdat geschikte zero-emissie alternatieven beschikbaar worden. Het is een belangrijke stap in de gezamenlijke ambitie van Volvo Penta en CMB.TECH om de overgang van hun klanten naar net zero-emissies te helpen versnellen.

De samenwerking omvat proefprojecten en kleinschalige industrialisatie van een waterstof dual-fuel oplossing voor geselecteerde klanten.

“Bij de eerste projecten met dual-fuel technologie hebben we reducties van de CO2-uitstoot tot 80% gezien”, zegt Roy Campe, Chief Technology Officer bij CMB.TECH en vervolgt: “Het is duidelijk dat de energietransitie een grote uitdaging is in vele soorten toepassingen. Met de dual-fuel technologie die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, kunnen we een kosteneffectieve en robuuste oplossing bieden voor uiteenlopende toepassingen. Wij denken dat deze oplossing een enorm potentieel biedt voor de klanten van Volvo Penta, zowel aan land als op zee.”

De gehele Volvo Group werkt intensief aan oplossingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen – en uiteindelijk te elimineren. Volvo Penta streeft ernaar samen te werken met leveranciers, partners en klanten om de reis naar fossielvrije brandstoffen voor zowel toepassingen aan land als op zee te versnellen.

“De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel en met deze samenwerking zien we een geweldige kans om het gebruik en de beschikbaarheid van waterstofoplossingen verder te verkennen en er deel van uit te maken. Ik denk dat deze dual-fuel aanpak veel van onze klanten zal aanspreken door het gemak van installatie, onderhoud en gebruik. Bovendien zal het de overgang van onze klanten naar duurzamere activiteiten helpen versnellen”, zegt Heléne Mellquist, Voorzitter van Volvo Penta.

Dual-fuel technologie

Het belangrijkste voordeel van de dual-fuel oplossing is dat deze de uitstoot van broeikasgassen vermindert en tegelijkertijd een robuuste en betrouwbare oplossing biedt. En als er geen waterstof beschikbaar is, blijft de toepassing op traditionele brandstof werken, waardoor de productiviteit behouden blijft.

Het ontwerp en het testen van het waterstofinjectiesysteem zal plaatsvinden in het technologie- en ontwikkelingscentrum van CMB.TECH in Brentwood, VK. Hier zullen Volvo Penta motoren worden getest om de waterstof-diesel injectiestrategie te optimaliseren voor maximale betrouwbaarheid en emissiebesparing.

“De eenvoud van de dual-fuel technologie maakt een snelle introductie in vele toepassingen mogelijk. Het potentieel van decarbonisatie met groene waterstof is enorm, maar veel toepassingen vereisen een fallback scenario van traditionele brandstof om een rendabele werking mogelijk te maken. Met de dual-fuel technologie zijn jouw installaties toekomstbestendig, zelfs zonder een volledige dekking van een betrouwbare waterstofinfrastructuur vandaag”, zegt Roy Campe, Chief Technology Officer van CMB.TECH.

“Deze oplossing is een waardevol hulpmiddel op weg naar onze ambitieuze verbintenis met het Science Based Targets initiatief waarbij we streven naar net zero-emissies in de waardeketen tegen 2040”, besluit Heléne. “Er is geen ‘one-solution-fits-all’ antwoord en daarom investeert Volvo Penta zwaar in het verkennen van een breed scala aan duurzame en overbruggende technologieën – zoals hybridisatie, elektrische aandrijflijnen, brandstofcellen en alternatieve brandstoffen voor verbrandingsmotoren – waardoor klanten de kans krijgen om de technologie te vinden die het beste werkt voor hun toepassing.”

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.