Volvo Trucks verwelkomt nieuwe vereisten voor de verklaring over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot voor vrachtwagens

Volvo Trucks verwelkomt nieuwe vereisten voor de verklaring over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot voor vrachtwagens

Vanaf 1 januari 2019 moeten in de EU geproduceerde nieuwe zware vrachtwagens voorzien worden van een verklaring over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Dit heeft tot doel om het voor kopers gemakkelijker te maken om zuinige voertuigen met een lagere klimaatimpact aan te schaffen, waardoor de uitstoot van het vrachtwagenverkeer zal dalen. Volvo Trucks ziet deze nieuwe vereisten als een positieve toevoeging aan de instrumenten waarmee de sector nu al werkt.

“De verklaringen zullen onze klanten gemakkelijk te begrijpen en vergelijkbare informatie bieden over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, die als leidraad zullen dienen bij de keuze van de vrachtwagen”, aldus Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks.

“Het belangrijkste is echter dat de focus nu nog meer op energie-efficiëntie en klimaatimpact komt te liggen. Dat is een cruciaal aspect voor de autosector, het transportsegment en de samenleving in haar geheel.”

Volgens het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de VN is zwaar wegtransport verantwoordelijk voor circa zes procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en de sector hangt in grote mate af van fossiele brandstoffen.

“Daarom hopen we dat de nieuwe verklaringsvereisten ook zullen worden aangevuld met economische stimuleringsmaatregelen die het winstgevend maken voor transportbedrijven om oudere voertuigen te vervangen door nieuwe, zuinigere vrachtwagens met lagere CO2-emissies”, aldus Lars Mårtensson.

Op dit moment zijn er nog geen beslissingen genomen in verband met belastingen of stimuleringsmaatregelen verbonden aan de nieuwe verklaringsvereisten. Volgens het ‘A European Strategy for Low Emission Mobility’-scenario van de EU wordt echter aangenomen dat de CO2- emissies van het vrachtwagenverkeer met gemiddeld 1,5 procent per jaar zullen afnemen tot 2030.

Het brandstofverbruik is afgenomen

Natuurlijk is energie-efficiëntie geen nieuwe kwestie, noch voor vrachtwagenconstructeurs, noch voor transportbedrijven. Voor een gemiddeld transportbedrijf voor vervoer binnen Europa is brandstof goed voor ca. 1/3 van zijn variabele kosten. Daarom zijn alle maatregelen die het brandstofverbruik kunnen verlagen interessant vanuit een economisch perspectief. Energie-efficiëntie is een belangrijke concurrentiële factor.

“Bij Volvo Trucks hebben we energie-efficiëntie altijd al hoog in het vaandel gedragen”, gaat Lars Mårtensson verder. “Sinds het begin van de jaren ’90 zijn we erin geslaagd om het brandstofverbruik voor nieuwe vrachtwagens met een vijfde* te verminderen en elk jaar zetten we deze dalende trend verder. Het verbeteren van de energie-efficiëntie is ook het belangrijkste wat we kunnen doen om de klimaatimpact van het voertuig te beperken.”

Verklaringen vormen een startpunt

Ook de klanten van Volvo Trucks hechten veel belang aan het verbeteren van energie-efficiëntie. Heel wat transportbedrijven hebben op het gebied van brandstofbesparende inspanningen al een lange weg afgelegd, terwijl andere er niet altijd evenveel prioriteit aan hebben kunnen geven. De nieuwe verplichte verklaringen kunnen vooral voor deze laatste groep een handig instrument zijn bij de keuze van een vrachtwagen, aldus Lars Mårtensson.

“De verklaring is een goed startpunt dat de juiste richting aanwijst, maar ze toont niet het hele plaatje. Om het brandstofverbruik en de klimaatimpact zoveel mogelijk te beperken in verhouding tot het verrichte werk, moet elke vrachtwagen met de juiste uitrusting en services.geoptimaliseerd worden voor zijn taak. Aandacht voor zuinige chauffeurstraining en geavanceerde transportplanningtools zijn voorbeelden van acties die enorme positieve effecten kunnen hebben. Het is steeds ons doel om een alomvattende oplossing te creëren, die transport zo efficiënt mogelijk maakt voor onze klanten. Dat komt ook het milieu ten goede”, besluit Lars Mårtensson.

Feiten

Vanaf 1 januari 2019 wordt het in de EU wettelijk verplicht om nieuwe vrachtwagens te voorzien van een verklaring met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Deze wet wordt stap voor stap ingevoerd voor verschillende types zware voertuigen.

De waarden die in de verklaring worden vermeld, zijn voor elk voertuig afzonderlijk ontwikkeld en gebaseerd op de fabrieksspecificaties en het gebruik.

Als basis voor de aangegeven waarden wordt een EU-gecertificeerd en gestandaardiseerd proces voor het simuleren van rijcycli gebruikt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *