Belgische retailers hebben het moeilijk om snel in te spelen op de digitale consument

Belgische retailers hebben het moeilijk om snel in te spelen op de digitale consument

Nieuw onderzoek van UPS toont de uitdagingen waarmee Belgische en Europese retailers te maken krijgen om zich aan te passen aan digitale consumenten. Het UPS Pulse of the Omni-Channel Retailer onderzoek toont aan dat innoveren noodzakelijk is om een stabiel of groeiend marktaandeel in de retailmarkt in te nemen in een steeds globaler wordende markt die gedomineerd wordt door spelers die aankopen doen over de grenzen heen.

“Consumenten onderzoeken verschillende online en traditionele kanalen en zullen het kanaal gebruiken dat het beste aan hun behoeften voldoet,” verklaart Carrie Royle, retail marketing manager van UPS Europe. “Ze gebruiken ook sociale netwerken om retailaanbiedingen te vergelijken en te beoordelen.” Eerder dit jaar deelden logistieke experts van meer dan 700 retailbedrijven, inclusief 100 retailers in België, hun bevindingen voor het onderzoek. Retailers in Europa hebben specifieke investerings- en herstructureringsplannen om hun belangrijkste retailconcurrenten bij te kunnen blijven. Meer dan 30% van de business executives verklaarden dat ze met grote uitdagingen te maken krijgen om voldoende te investeren in IT, het organiseren van logistiek, het begrijpen van het consumentengedrag en ervoor zorgen dat het beheer kan inspelen op de omni-channeloperaties.
Wanneer retailers hun toeleveringsketens aanpassen aan klanten die regelmatig online winkelen, ook wel ‘flex shoppers’ genoemd, moeten ze zich op drie belangrijke domeinen concentreren: fysieke winkels, het niet meer voorradig zijn van producten en internationale retours.
Fysieke winkels beter gebruiken

Als Belgische retailers concurrentieel willen blijven, moeten ze rekening houden met het feit dat het fysieke winkelbezoek afneemt, terwijl het online shoppen toeneemt, wat betekent dat ze verder moeten denken dan het traditionele doel van een retailwinkel en deze dienen te gebruiken als onderdeel van de voorraad en het distributienetwerk. Bijna een derde (27%) van de Europese retailers maken reeds gebruik van winkels als afhandelingscentrum voor online bestellingen. Zoals de grafiek echter aantoont, zijn er duidelijke verschillen tussen de ondervraagde landen.
De gegevens van UPS tonen eveneens aan dat 31% van de Europese retailers van plan zijn het winkelnetwerk of alternatieve ophaalplaatsen te gebruiken binnen de volgende 12-24 maanden om de klanten die online bestellen meer gemak te bieden bij het ophalen van hun bestellingen. België neemt het voortouw voor leveringen op dezelfde dag voor onlinebestellingen (51%) en voor aankopen in de winkel (80%).

Buig niet-meer-op-voorraad om in verkoop

Volgens vorig consumentenonderzoek van UPS verklaarde 41% van de Europese consumenten dat, wanneer een product niet meer voorradig is, ze de website of app van een concurrent raadplegen en 20% verklaarde naar een concurrerende winkel te gaan. Slechts 17% verklaart dat ze willen kopen en dus wachten. Het onderzoek naar de verschillende kanalen toont dat onlinewinkels goed reageren wanneer producten niet meer voorradig zijn. 68% van de e-tailers biedt het traceren van de bestelling en het leveren op een adres naar keuze aan wanneer het product beschikbaar wordt en 59% traceert bestellingen en verwittigt de klant proactief over de beschikbaarheid, terwijl fysieke winkels achterophinken. Bijna de helft van fysieke winkels (45%) vraagt klanten gewoon om te wachten zonder een alternatief te bieden. UPS biedt volledige ondersteuning bij de ontwikkeling en de toepassing van omni-channel oplossingen die aansluiten bij de logistieke strategieën van de retailers. Dit geeft hen de mogelijkheid om de best mogelijke oplossing te kiezen om niet-meer-op-voorraad situaties om te buigen in verkoopopportuniteiten.

Internationale retours beheren

De grootste uitdagingen waarmee Belgische retailers te maken krijgen bij retourlogistiek is het beheer van defecte of beschadigde goederen (82%) en het uitvoeren van kwaliteitscontroles van geretourneerde producten (69%). Dit is erg hoog in vergelijking met andere landen waar onderzoek gevoerd werd – het Europees gemiddelde ligt respectievelijk 18% en 19% lager. Het is alom bekend dat retourbeheer een belangrijke succesfactor is bij alle retailwinkels, inclusief e-tailers. Het vertrouwen van de klant en het trouw zijn aan het merk zijn afhankelijk van efficiënte retours. Het onderzoek toont ook aan dat retailers nood hebben aan hulp van ’third-party logistics partners’ (3PL’s). Meer dan 60% van de respondenten verklaarden dat ze beroep moeten doen op verschillende 3PL’s om hun retours te beheren en meer dan 70% zegt dat ze bijdragen tot kostenefficiëntie. “Het beheren van bestellingen van klanten en internationale retours vormt een uitdaging”, zegt Royle. “UPS biedt retailers een ruim aanbod van retouropties. Klanten kunnen hun vooraf betaalde en vooraf gelabelde retourpakketten in een van de 15.000 UPS Access Point locaties doorheen Europa afgeven.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.