Short Sea Shipping in 2012, de cijfers

Ondanks de crisis heeft shortsea shipping in de vier Vlaamse havens zeer goed standgehouden in 2012. Meer zelfs: t.o.v. het recordjaar 2011 was er met iets meer dan 134 miljoen ton behandelde goederen in 2012 maar een relatief kleine terugval van -0.85%.

Dit blijkt uit cijfers die zijn vrijgegeven door het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

  • De shortsea trafiek in de Vlaamse havens zakt met 134,1 miljoen ton 0,85% onder het recordjaar 2011 (135,2 miljoen ton).

  • De stijging t.o.v. het rampjaar 2009 bedraagt + 13.0%.

  • Het aandeel van het shortsea transport tegenover de globale trafiek in de Vlaamse havens bedraagt 52,1%.

  • De SSS-trafiek (%) stijgt in Antwerpen (+0.6%), Gent verliest licht terrein (-0,2%).

  • Zowel Zeebrugge (-3,4%) als Oostende verliezen meer trafiek (- 17,0%).

  • In beide jaarhelften werd er ongeveer evenveel shortsea lading behandeld. In het eerste semester was dit 67 miljoen ton, in het tweede halfjaar een lichte daling van 1,16% met 66,6 miljoen ton.

In absolute cijfers werd eind december 2012 een totaal van 134.115.483 ton genoteerd voor de 4 havens samen.

  • Met 86.009.125 ton shortsea lading had Antwerpen het grootste pakket. De tweede jaarhelft viel de shortsea trafiek terug van 43,4 naar 42,6 miljoen ton.

  • De haven van Gent kende met 17.071.868 ton shortsea lading een lichte daling van -0,2% t.o.v. 2011. De tweede jaarhelft steeg de shortsea trafiek terug van 8,2 naar 8,9 miljoen ton.

  • Zeebrugge kende met 27.855.056 ton een terugval, de tweede jaarhelft was er een lichte daling van 14,2 naar 13,6 ton.

  • De haven van Oostende viel terug op een shortsea trafiek van 3.179.434 ton en had relatief gelijke jaarhelften (1,7 en 1,5 miljoen ton).

Het % shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46,7% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 64,9% en 64%.Het groot belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt geïllustreerd door het aandeel van liefst 52,1% in alle behandelde maritieme tonnage. In het recordjaar 2011 was dit exact 51%.

Het promotiebureau heeft statistieken over de shortsea cijfers beschikbaar vanaf 1999: sinds dat jaar vertoont de evolutie een forse groei van 51,5%, van 88.5 naar 134.1 miljoen ton. Deze fikse stijging toont aan dat shortsea een duurzaam onderdeel van de globale Europese transportketting is geworden.

Shortsea op de kanalen en binnenwateren (zee-rivier) deed het minder goed dan in 2011. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.206.792 ton shortsea goederen vervoerd (-8,9% t.o.v. 2011). Voor het Albertkanaal werden 221.853 tonnen genoteerd (-23,5% t.o.v. 2011). De zeerivier schepen hebben een zeer belangrijke troef: ze brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad/losplaats dichtbij de eindklant.

Bron: Shortsea.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.