Febetra enquête: Direct economische impact Corona

Febetra enquête: Direct economische impact Corona

Een paar weken geleden vroeg Febetra haar leden hoe zij de impact van het coronavirus ervaren. De resultaten van deze enquête liegen er niet om. Onze sector bloedt. Een samenvatting:

Algemene cijfers

Gemiddeld gezien kent de transportsector een daling in omzet van 48,49%. Daarnaast zien bedrijven die logistieke activiteiten uitvoeren hun omzet met 40,98% dalen. Deze cijfers hebben als ijkingspunt 7 april tegenover een gemiddelde van voorgaande maanden. Op 18 maart werden onze leden actief in de transportsector ook bevraagd naar hun huidige omzetdaling. Dit bedroeg toen 36,32%. Op amper 3 weken daalde de omzet verder met 12 procentpunten.

Impact per provincie

Als enkel de bedrijven genomen worden die transport als hoofdactiviteit hebben, dan zien we dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de grootste impact kent. Daar zien ze hun omzet gemiddeld met 65,50% dalen. De twee Waalse provincies, Luik en Henegouwen vervolledigen de top drie. Het Vlaams Gewest blijkt bijgevolg een minder zware impact te ervaren dan de andere twee gewesten. Het verschil is bovendien significant.

Waar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest met een omzetdaling van meer dan 60% te kampen hebben, blijven de Vlaamse provincies onder dat percentage. Binnen het Vlaams Gewest kent Limburg, met een omzetdaling van 57,32%, de grootste impact, gevolgd door West-
Vlaanderen, met 53,20%. Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen kennen de minste impact, met respectievelijk 45,05%, 44,19% en 40,42%.

Subsectoren

Bedrijven die als activiteit ‘autovervoer’ uitvoeren, lijden het zwaarst. Zij kennen een omzetdaling van maar liefst 82,30%. Ook de categorieën ‘andere’ en ‘speciale transporten’1 kennen een sterke impact, 70% en 58,70%.

Categorieën die daarentegen opvallend minder impact ervaren zijn ‘vervoer onder geleide temperatuur’ (31,14%), ‘logistiek’ (31,81%), ‘ADR-vervoer’ (34,83%) en ‘containervervoer’ (37,37%). Er is ook indicatie dat bedrijven die meerdere types transportactiviteiten uitvoeren, over het algemeen een kleinere impact ervaren.

Impact op tewerkstelling

Over de hele sector heen hebben 23,93% van alle werknemers binnen de transporten logistieke sector geen werk door het coronavirus. De zwaarst
getroffen groep zijn de chauffeurs. Globaal genomen hebben er momenteel 27,09% van alle chauffeurs geen werk als gevolg van het coronavirus. Bij zowel de nietrijdende arbeiders als bedienden is dit aantal lager, met respectievelijk 20,25% en 22,30% van de medewerkers.

Het zijn in eerste instantie de bedrijven met 2 tot 5 motorvoertuigen die de meeste chauffeurs thuis houden, terwijl dit minder sterk het geval is bij bedrijven met meer dan 20 motorvoertuigen.

In de meeste gevallen werd gekozen voor werkloosheid omwille van overmacht en ook technische werkloosheid. Het terugnemen van overuren en opnemen van vakantiedagen werd weinig toegepast.

Moeilijkheden voor chauffeurs

Het is voor chauffeurs vaak niet gemakkelijk wanneer ze gaan laden en lossen. Vaak worden ze bekeken als ‘zieken’ en staan ze er alleen voor om hun activiteiten uit te voeren. Er wordt ook, nog meer dan anders, geweigerd aan chauffeurs om gebruik te maken van het sanitair (toilet, douche).

Ook op de baan stellen zich meerdere problemen. De parkings blijven open, maar de sanitaire voorzieningen, alsook de mogelijkheid om ergens een warme maaltijd te nuttigen, is sterk bemoeilijkt.

Vaak zijn er ook langere wachttijden (minder personeel bij de klant?) en staan chauffeurs vaak dichter bij elkaar dan social distancing voorschrijft.

Toch zijn er ook positieve signalen. In sommige bedrijven worden chauffeurs met meer respect behandeld als voordien voor hun belangrijke rol in deze crisis. Dus er zijn verschillen tussen bedrijven onderling.

Onzekerheid bij transportbedrijven

Transportbedrijven zelf ervaren dat er meer vraag naar kortingen komt, al is deze trend nog niet zorgwekkend. Toch dalen de prijzen op de markt en wordt er soms al met verlies gereden. Bovendien zijn ritten minder efficiënt door de dalende volumes. Ten slotte zijn sluitingen van bandencentrales, garages enzovoort ook niet bevorderlijk voor de werking van de sector. En net zoals overal, merken onze transporteurs dat betalingen vaak laatijdig gebeuren. De crisis raakt immers iedereen.

 

Het volledige Febetra rapport kan hier teruggevonden worden:

https://febetra.be/wp-content/uploads/2020/04/Rapport-COVID-19-leden-1.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.