Volvo Trucks wil meer veiligheid op gladde wegen met de strekrem

Trucks met aanhangers, gladde winterse wegen en afdalingen vormen zelfs voor de meest ervaren chauffeurs een grote uitdaging. Er is altijd het risico dat de combinatie onstabiel wordt en in het ergste geval gaat scharen. Volvo Trucks heeft nu een oplossing ontwikkeld die de veiligheid sterk verbetert.

“Zelfs als de chauffeur erin slaagt om de situatie onder controle te houden, kan het uitermate vervelend zijn voor het tegemoetkomende verkeer en de chauffeur wanneer de combinatie ineens van zijn bedoelde route afraakt op een afdaling”, aldus Mats Sabelström, specialist op het gebied van remmen bij Volvo Trucks.

Om de kans op een dergelijke situatie en mogelijke ongevallen te minimaliseren, heeft Volvo Trucks de zogenaamde strekrem ontwikkeld. Deze zorgt ervoor dat de aanhanger automatisch wordt afgeremd en dat de combinatie weer recht draait op gladde afdalingen.

Hoewel het percentage daalt, betreft het van de in totaal 30.000 ernstige verkeersongevallen die zich in Europa elk jaar voordoen in circa 15% trucks.[1] “We helpen chauffeurs om risicovolle situaties in moeilijke omstandigheden te voorkomen met efficiënte remmen, stabilisatiesystemen en botswaarschuwingssystemen. De strekrem is opnieuw een belangrijk onderdeel van ons langetermijndoel om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal ongevallen met trucks terug te dringen”, aldus Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director voor Volvo Trucks.

De strekrem is een aanvulling op het elektronische stabiliteitsprogramma (Electronic Stability Program – ESP). Ook dit systeem werd door Volvo Trucks als eerste truckfabrikant ter wereld geïntroduceerd. Terwijl ESP het beste werkt bij hogere snelheden, werkt de strekrem alleen bij snelheden onder 40 km/u. Beide systemen dragen bij tot een betere stabiliteit en gemakkelijker sturen.

“Je zou de strekrem een soort ESP voor lage snelheden kunnen noemen. Als de combinatie een afdaling nadert, kan de chauffeur het systeem handmatig inschakelen. Als de chauffeur het gaspedaal loslaat, wordt de aanhanger op de hele afdaling automatisch op een pompende manier afgeremd totdat de helling voorbij is en de snelheid weer omhoog kan”, vertelt Mats Sabelström.

De strekrem werd in 2012 geïntroduceerd op Volvo FH-bakwagens  met disselaanhangers en in 2013 op Volvo FM-trucks met disselaanhangers. In 2014 wordt het systeem ook leverbaar voor Volvo FH- en FM- trekker-opleggercombinaties .

“Chauffeurs die de strekrem hebben getest, waren zeer onder de indruk van het systeem. Omdat we nu het systeem ook introduceren voor trekker-opleggercombinaties, kunnen nog meer chauffeurs op een eenvoudige en veilige manier moeilijke afdalingen nemen”, aldus Carl Johan Almqvist.

Volgens het ongevallenonderzoeksteam van Volvo Trucks, dat is gespecialiseerd in de verkeersveiligheid, had de strekrem het afgelopen jaar alleen al in Zweden circa 60 ongevallen met trucks kunnen voorkomen.[2]

Feiten strekrem

  • Vergroot de veiligheid op afdalingen, met name bij gladde wegen en in bochten.
  • Past de disselrem toe op een pompende manier.
  • Draait de combinatie recht waardoor sturen gemakkelijker gaat en het risico op scharen afneemt.
  • Werkt bij snelheden onder 40 km/uur.
  • In 2012 geïntroduceerd op Volvo FH-bakwagens en in 2013 op Volvo FM- modellen . In 2014 wordt het systeem ook leverbaar op combinaties van trekkers en opleggers.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.