Gemengd beeld voor Port of Antwerp-Bruges in uitdagend handelsklimaat

Port of Antwerp-Bruges Containers

Containertrafiek stabiliseert, bulktrafieken onder druk door internationale onzekerheid

De Port of Antwerp-Bruges ziet in de eerste negen maanden van 2025 een daling van 3,8% in de totale goederenoverslag, goed voor 202,6 miljoen ton maritiem verkeer. Waar de containertrafiek en het stukgoed nog lichte groei noteren (+1,3%), staan de droge en vloeibare bulkstromen stevig onder druk (-12,8%) door wereldwijde marktspanningen en economische onzekerheid.

Na een sterke start van het jaar begon de containertrafiek vanaf augustus af te zwakken. De uitfasering van oude scheepvaartallianties zorgde voor minder overlappende aanlopen en dus minder congestie in de terminals. Intussen blijven de Amerikaanse invoerheffingen wegen op de handel, vooral richting de exportmarkten.


Containertrafiek stabiliseert na sterke jaarhelft

Hoewel het derde kwartaal een lichte terugval toont (-2,4% ten opzichte van 2024), blijft de containeroverslag over de eerste negen maanden positief: +1,1% in tonnage en +1,6% in TEU. Dankzij de reorganisatie van de allianties nam de congestie merkbaar af, met kortere wachttijden en een efficiรซntere doorstroming naar het achterland.

Toch verloor de haven 0,7 procentpunt marktaandeel in de Hamburg-Le Havre Range, wat het belang onderstreept van nieuwe infrastructuurprojecten zoals het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen). Operationele uitdagingen, stakingen en de lage voorspelbaarheid van vaarschemaโ€™s blijven echter druk uitoefenen op de betrouwbaarheid.


โš™๏ธ Verschillende trends in stukgoed en bulk

De conventionele stukgoedtrafiek bleef stabiel dankzij een herstel van de staalimport, ondanks een lagere uitvoer naar markten als de VS en Mexico. Nieuwe Europese invoerregels moeten dumping van buitenlands staal tegengaan.

De vloeibare bulk kreeg een stevige klap (-13,5%), voornamelijk door een lagere export van aardoliederivaten en de aanhoudende zwakte in de Europese chemiesector. Positieve signalen komen uit biobrandstoffen en energiegassen, die verder blijven groeien. De daling in LNG-trafiek door het Europese verbod op Russische doorvoer werd deels gecompenseerd door hogere import uit de VS.

Bij de droge bulk (-8,9%) zorgde een terugval in meststoffen voor een negatieve trend, ondanks extra import uit Rusland en Marokko vlak vรณรณr nieuwe EU-heffingen. Het RoRo-segment kende daarentegen een stijging van 3,3%, gedreven door een toename van Chinese wagenimport en hogere volumes vrachtwagens en tweedehandswagens.


Amerikaanse handel blijft groeien, maar export onder druk

De handel met de Verenigde Staten โ€“ de tweede belangrijkste partner van Port of Antwerp-Bruges โ€“ groeide in 2025 met 15%, vooral dankzij containers en vloeibare bulk. Toch is de impact van de Amerikaanse invoerheffingen duidelijk voelbaar: de uitvoer daalde in het derde kwartaal, met een forse terugval in staal (โ€“33%).

Aan de invoerzijde blijft het verkeer robuust, met een sterke stijging van LNG en vloeibare bulk. Antwerpen-Brugge verstevigt zo haar rol als toegangspoort voor alternatieve energiestromen die het Russische gas vervangen. De containerimport uit de VS steeg met 8%, al vertraagde de groei licht in augustus.


โš“ Balans tussen veerkracht en onzekerheid

De resultaten tonen een haven die zich veerkrachtig aanpast aan een turbulente wereldhandel. Minder congestie en stabiele containerstromen contrasteren met druk op de chemiesector en de export. Port of Antwerp-Bruges blijft daarmee een cruciale logistieke draaischijf, maar ook een graadmeter voor de mondiale economische spanningen die de maritieme sector in hun greep houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.