Zeehavens van kapitaal belang voor de binnenvaart

De binnenvaart wordt voortdurend belangrijker bij de aan- en afvoer in onze havens. Dat is een gunstige evolutie voor wie het zwaar goederenvervoer over de weg wil beperken. Ook worden vanuit de zeehavens steeds meer containers per binnenschip vervoerd naar het hinterland, vooral vanuit de haven van Antwerpen. In tegenstelling tot de situatie in de havens, stagneert het containervoer op de terminals langs onze binnenwateren. Deze conclusie trekt Promotie Binnenvaart Vlaanderen uit een diepgaande analyse van de trafiekcijfers over 2013.

Het goederenvervoer op binnenschepen wordt gegenereerd via twee kanalen: de zeehavens en de overslagkaaien langs de binnenwateren. De algemene vaststellingen zijn:

  • Nooit eerder werd zoveel binnenvaartvervoer gegenereerd in de zeehavens: in absolute cijfers 117,4 miljoen ton.
  • Nooit eerder bereikte het binnenvaartvervoer zo’n groot aandeel in de totale haventrafiek dan in 2013: in relatieve cijfers 31 procent.
  • Voor het tweede jaar op rij groeit het binnenvaartvervoer in de havens sneller dan het maritiem transport: in 2013 groeide de binnenvaart in de zeehavens met 4,95 procent terwijl het maritiem vervoer toenam met 1,66 procent.
  • Een kwart van de maritieme containers (24,6 procent) die aankomen in de zeehavens, wordt naar het hinterland afgevoerd per binnenschip. Die verhouding verschilt van haven tot haven en loopt in Antwerpen, onze grootste haven, al op tot 35 procent.
  • De binnenvaart containertrafiek die gegenereerd wordt op de terminals langs de binnenwateren, stagneert maar bereikt niettemin zijn grootste aantal ooit. In 2013 werden op de binnenvaartterminals in het binnenland 527.652 TEU overgeslagen. Tegenover 2012 is dat maar een toename met 341 TEU of 0,06 procent. Tegenover het dieptepunt van de transportcrisis in 2009 was er vorig jaar evenwel een stijging met 81.273 TEU of 18,2 procent.

Voor alle grafieken zie http://www.binnenvaart.be/nl/downloads/feiten.asp

1 reactie


  1. Ja, Antwerpen doet het goed op het vlak van binnenvaart. Waarom zitten de schippers dan in zak en as? Waarom dreigen de banken “de stekker” er uit te trekken? Vooral in de containervaart is het huilen met de pet zoals onze noorderburen zo vlot vertellen. Zitten er teveel spelers tussen de goederen en de eigenaars? Spoedig meer over de situatie in de container binnenvaart.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.